Wat gaan we daarvoor doen?
Toerusten van leerlingen in hun schoolloopbaan en ontwikkeling van hun talenten in en om de school zodat zij een startkwalificatie halen
Onderwijsimpuls
Ook in 2019 zetten we de Utrechtse Onderwijsimpuls, subsidieregeling voor kwaliteit en excellentie voort. Nieuw is de aandacht voor de soepele overgang tussen primair onderwijs en voortgezet onderwijs, door de regeling open te stellen voor voortgezet onderwijs én de bovenbouw in het primair onderwijs. De thema’s waarop scholen aanvragen kunnen indienen zijn hetzelfde gebleven: competenties en vaardigheden voor de toekomst, differentiatie, professionalisering, en samenwerking met de omgeving. De afgelopen jaren was de belangstelling vanuit het onderwijs groot en is de regeling volledig benut. We verwachten dat dit ook in 2019 het geval zal zijn. Met de onderwijsimpuls geven we een extra impuls aan de ontwikkeling van onderwijsprofessionals en de onderwijskansen van leerlingen. Scholen ontwikkelen (vernieuwende) werkwijzen en leren van en met elkaar.
Cognitie: kansrijke deelname en schoolloopbaan
Het regionaal programma voortijdig schoolverlaten 2017 – 2020 is het kader voor de RMC regio Utrecht om jongeren te ondersteunen in hun (onderwijs)loopbaan naar een kansrijke deelname aan de samenleving. Centraal staat de aanpak van voortijdig schoolverlaten (VSV), aandacht voor jongeren in kwetsbare positie en voor toeleiding naar de arbeidsmarkt. Het behalen van een startkwalificatie heeft een positief effect op de kansen van jongeren op succesvolle deelname aan de arbeidsmarkt.
In 2019 continueren wij binnen dit regionaal programma de samenwerking met regionale mbo-instellingen, VO-scholen en gemeenten en zetten wij in op onder andere de volgende maatregelen.
We versterken de samenwerking tussen MBO-instellingen en leerplicht/RMC om voortijdig schoolverlaten te voorkomen door preventieve samenwerking rondom verzuim en zorg. We volgen de naar het mbo overstappende scholieren. Alle overstappende leerlingen zijn in beeld en krijgen als nodig passende ondersteuning. Daarbij is specifiek aandacht voor een goede start in het MBO onder andere door een ‘warme’ overdracht van jongeren in kwetsbare positie.
Ook werken we samen met de partners aan een goede aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt, waarbij wij het belangrijk vinden dat jongeren een stageplek en een baan vinden en behouden. Jongeren worden actief geïnformeerd over de situatie op de arbeidsmarkt bij het maken van de studiekeuze. We stimuleren jongeren te kiezen voor een opleiding die past bij hun interesses en die goede arbeidsmarktperspectieven kent. Het netwerk met onderwijspartners, gemeenten (sociale dienst en onderwijs), werkgeversservicepunt, SBB en leerwerkloket signaleert, verbindt en pakt gezamenlijke vraagstukken op het terrein van aansluiting onderwijs arbeidsmarkt aan. Er blijft bijzondere aandacht voor een gezamenlijke werkgeversbenadering leidend tot het beter matchen van jongeren in een kwetsbare positie op een stageplek of baan.
Binnen de regio is er specifieke aandacht voor jongeren die al langere tijd uitgevallen zijn uit het onderwijs (oud-vsv’ers). Voor de stad Utrecht continueren we in 2019 de succesvolle aanpak ‘Focus. Blik op de Toekomst’, waarbij we inzetten op het activeren van jongeren t/m 22 jaar) die geen startkwalificatie, geen werk, uitkering of schoolinschrijving hebben. Dit is een wijkgerichte aanpak waarbij de hulpvraag van de jongere centraal staat.
Inmiddels is er in de stad Utrecht op het terrein van onderwijs-arbeidsmarkt een stevige samenwerking opgebouwd tussen onderwijs, economie en werk en inkomen, die we in 2019 verder voortzetten. We verwijzen hiervoor naar doelstelling 1 ‘Utrecht is een vitale stad’ van het programma Werk en inkomen, waar we ingaan op de opgave werk voor iedereen waarin we uitvoering geven aan een goede aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt.
Uitgangspunt is dat Utrecht een florerende economie kent met relatief lage werkloosheidscijfers.
Zorg 12-23 jaar
Wij continueren de (verdere versterking van) de kernpartneraanpak in het voortgezet (speciaal) onderwijs en het MBO. In samenwerking met ouders, scholen en kernpartners geven we uitvoering aan het thuiszitterspact 'Van thuiszitten naar schoolgaan'. De financiële bijdrage aan het OPDC (de Utrechtse School), wordt verlaagd zoals aangegeven in de subsidiestaat. Dit in verband met een landelijke financiële verevening in het kader van invoering passend onderwijs, waardoor tegelijkertijd de rijksmiddelen voor het samenwerkingsverband toenemen. Voor jongeren die de overstap maken van het V(S)O naar het MBO wordt in het kader van de SchoolWerkt Agenda verder gewerkt aan de nog betere overgang van jongeren met (zorg)ondersteuning in het MBO en op de Entreeopleiding. We werken verder aan de opgave om de combinatie van onderwijs en zorg zo goed mogelijk te combineren. We ontwikkelen integrale dagprogramma’s waarin onderwijs, onderwijsondersteuning, zorg en vrijetijdsbesteding/talentontwikkeling worden gecombineerd. Om van elkaar te blijven leren ontwikkelen we een intensief gemeenschappelijk leerprogramma voor alle kernpartners (jeugdgezondheidszorg, leerplicht, buurtteam, samenwerkingsverband én onderwijs).
Talentontwikkeling en burgerschap
Op 10 Brede Scholen in het voortgezet onderwijs met in totaal ruim 6700 leerlingen organiseren we extra na- en binnenschoolse activiteiten op het gebied vantalentontwikkeling. De activiteiten beslaan een divers gebied, zoals sport en cultuur, media en techniek; ze zijn een aanvulling op het bestaande curriculum. Het Gregorius college is vanaf 2018 ook een Brede School. Bij de uitvoering en organisatie worden combinatiefunctionarissen ingezet; daarmee maken we ook verbinding met de wijk en met sport- en cultuurorganisaties . Op een aantal VO scholen met een VMBO afdeling is er jongerenwerk op school, mede in het kader van preventie van polarisatie en radicalisering. Jongerenwerk op school is sinds 2016 geïntensiveerd vanuit het programma 'Utrecht zijn we samen. In 2019 zetten we dit voort. In 2018 vindt er een herijking plaats voor het beleid van de Brede School in het VO. Door gesprekken met betrokken partijen ontvangen we input om te komen tot een nieuw inhoudelijk beleid en subsidiekader voor de periode vanaf 2020. Hierbij wordt ook de inzet van jongerenwerk op VO scholen betrokken.
Burgerschap: Vanuit het programma UZWS is door het college een taskforce ingesteld; onderwijs is daarin een belangrijk thema. Op advies van de taskforce is vanuit de Universiteit Utrecht vanaf schooljaar 2017-2018 in samenwerking met het VO gewerkt aan een onderzoek onder docenten, leerlingen en ouders naar hun ervaringen met polarisatie en radicalisering. De resultaten hiervan worden in november 2018 gedeeld met de stad. Op basis hiervan kijken we samen met schoolbesturen en schooldirecties in 2019 of en hoe een vervolg nodig is en welke investeringen dit van betrokkenen vraagt.
Prestatie-indicatoren
Nul- | Reali- | Doel- | Doel- | Doel- | Doel- | Details | |||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
% voortijdige schoolverlaters VO-onderbouw | 2013: 20% | 0,16% | 0,1% | 0,1% | 0,1% | 0,1% | |||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||
% voortijdige schoolverlaters VMBO-bovenbouw | 1,50% | 0,88% | 1% | 1% | 1% | 1% | |||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||
% voortijdige schoolverlaters HAVO/VWO bovenbouw | 0,5% | 0,37% | 0,1% | 0,1% | 0,1% | 0,1% | |||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||
% voortijdige schoolverlaters MBO 1 | 32,5% | 36,11% | 27,5% | 27,50% | 27,50% | 27,50% | |||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||
% voortijdige schoolverlaters MBO 2 | 13,5% | 11,15% | 9,4% | 9,4% | 9,4% | 9,4% | |||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||
% voortijdige schoolverlaters MBO 3/4 | 5,45% | 3,5% | 3,5% | 3,5% | 3,5% | ||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||
% voortijdige schoolverlaters MBO 4 | 4,39% | 2,75% | 2,75% | 2,75% | 2,75% | ||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||
Aantal brede scholen | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | ||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||
Aantal combinatie functionarissen (fte) | 9,2 | 9,2 | 5,2 | 5,2 | 5,2 | ||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||
Het aantal thuiszitters (aantal kinderen dat langer dan 3 maanden thuis heeft gezeten zonder passend aanbod) | 28/16.000 | 30/16.000 | 20/16.000 | 0 | 0 | ||||||||||||||||||||||||||
|