Begroting 2019

Algemene informatie
Doelstelling: Betreft alle doelstellingen binnen het programma Bereikbaarheid.
Beleidskader:  Slimme Routes, Slim Regelen en Slim Bestemmen 2016
Inhoud: zie het programma Bereikbaarheid
Soort investeringen: Investeringen met een maatschappelijk en/ of economische nut.

Vervangingsinvesteringen: Niet van toepassing

Uitbreidingsinvesteringen categorie A

Bedragen zijn in duizenden euro’s

Projecten categorie A
Bereikbaarheid

Autorisaties
t/m 2018

2019

2020

2021

2022

Projecten en maatregelen Fiets

105.198

Coalitieakkoord flexibel fonds fietsknelpunten (coalitieakkoord)

400

Ondertunneling Cartesiusdriehoek

8.000

Projecten en maatregelen fiets voor 2018 geautoriseerd

105.198

Projecten en Maatregelen OV

299.919

Taxistandplaatsen en handhaving Taxikeurmerk

350

100

Reservering vanuit Bereikbaarheid voor tekort Uithoflijn

17.500

Projecten en maatregelen OV voor 2018 geautoriseerd

299.569

Projecten en Maatregelen Auto/ P+R

54.999

Europalaan

6.000

Projecten en maatregelen OV voor 2018 geautoriseerd

54.999

Reguleren en exploiteren parkeervoorzieningen

1.707

Projecten luchtkwaliteit en goederenvervoer

33.146

Actieplan Schoon Vervoer

5.757

450

Maas pilot Leidsche Rijn

350

Smart mobility

1.000

250

Reservering voor cofinanciering Korte Termijn Aanpak

2.000

Projecten en maatregelen Luchtkwaliteit en goederenvervoer voor 2018 geautoriseerd

27.389

Wijken en verkeersveiligheid

26.587

Actieplan verkeersveiligheid

5.000

1.000

Aanpak verkeersveiligheid (coalitieakkoord)

1.250

1.250

1.250

Projecten en maatregelen wijken en verkeersveiligheid voor 2018 geautoriseerd

21.587

Totaal programma Bereikbaarheid
categorie A

521.556

20.050

15.250

1.250

1.250

Toelichting
In het coalitieakkoord 'Ruimte voor iedereen' worden middelen beschikbaar gesteld voor het programma bereikbaarheid. De concrete uitwerking van deze middelen naar projecten moet nog plaats vinden en daarom vragen we in deze programmabegroting alleen het krediet vrij voor het flexibel fonds fiets knelpunten. Het gaat om een jaarlijks bedrag van 0,1 miljoen voor de jaren 2019 tot en met 2022.

Met de Voorjaarsnota 2018 is ook het Meerjarenperspectief Bereikbaarheid 2018 vastgesteld. Hierin wordt de financiële stand van lasten en baten, de autorisatie van uw gemeenteraad en een doorkijk van het totale programma opgegeven. In deze programmabegroting vragen wij de kredieten vrij voor de projecten uit het hoofdstuk knelpunten en niet te missen kansen in het MPB 2018, waarvan de uitvoering vanaf 2019 plaats vindt. Het gaat om de volgende bedragen en projecten:

  • 17,5 miljoen euro bijdrage aan een goed werkend tramvervoerssysteem (de Uithoflijn);
  • 0,1 miljoen euro voor het voortzetten van de werkzaamheden die we van de keurmerkorganisatie voor taxi’s hebben overgenomen;
  • 0,450 miljoen euro om door te gaan met het plaatsen van laadpalen en de overige werkzaamheden vanuit het actieplan Schoon vervoer. In het MPB 2018 is een bedrag van 1,450 miljoen euro beschikbaar gesteld, maar bij de Eerste Beleidsrapportage 2018 is abusievelijk alleen het bedrag van 1 miljoen euro vrij gevraagd.
  • 0,350 miljoen euro om deel te kunnen nemen aan het landelijke Mobiliteit as a Service- programma.
  • 0,250 miljoen euro voor de Smart mobilty. De Cartesiusdriehoek dient als een casus voor de implementatie van nieuwe mobiliteitsmaatregelen in binnenstedelijke ontwikkelgebieden. Om deel te nemen in dit landelijke project moeten we een bedrag van 0,250 miljoen euro bijdragen.
  • 1,0 miljoen euro voor voortzetting van het actieplan Verkeersveiligheid in 2019 .

Bij de programmabegroting 2020 zullen we kredieten vrij vragen voor de ondertunneling van de Cartesiusdriehoek (8 miljoen euro) , de Europalaan (6 miljoen euro) en aanpak verkeersveiligheid vanuit het coalitieakkoord 1,25 miljoen euro structureel. Bij de programmabegroting 2022 vragen we de bijdrage voor de cofinanciering van de korte termijn aanpak vrij (2 miljoen euro).

Uitbreidingsinvesteringen categorie B

Bedragen zijn in duizenden euro’s

Projecten categorie B
Bereikbaarheid

Autorisaties
 t/m 2018

2019

2020

2021

2022

Westelijke Stadsboulevard (WSB)

4.500

19.400

Integrale aanpak NRU

164.900

Uitvoeren visie Kanaalstraat en Amsterdamse Straatweg

11.500

Totaal programma Bereikbaarheid
categorie A

4.500

195.800

0

0

0

Toelichting
In totaal is een budget van 30 miljoen beschikbaar voor de Westelijke Stadsboulevard. Van dit beschikbare budget is tot en met de programmabegroting 2019 een bedrag 6,1 miljoen euro vrij gegeven. Bij de programmabegroting 2017 is ook een deel van het budget voor dit project opgenomen als categorie B. Wij stellen voor om het resterende bedrag van 19,4 miljoen in de investeringsstaat op te nemen onder categorie B, zodat we het totale investeringsbedrag hier in beeld hebben.
Voor de NRU is in het MPB 2018 een budget van 180 miljoen euro geraamd, waarvoor tot en met de programmabegroting 2019 een krediet van 15,1 miljoen is vrij gegeven. Wij stellen voor het resterende bedrag van 164,9 miljoen euro hier op te nemen.

In het coalitieakkoord 'Ruimte voor iedereen' is een bedrag van 11,5 miljoen euro gereserveerd voor de kapitaalslasten die voortvloeien uit het uitvoeren van de visie Kanaalstraat en Amsterdamse Straatweg. De uitwerking hiervan leggen wij via een apart raadsvoorstel voor.
Voor de overige middelen uit het coalitieakkoord vragen wij de kredieten vrij als de uitwerking naar concrete projecten rond is.