Gemeenschappelijke regelingen
Afvalverwerking Utrecht (AVU)
Doel en organisatie
Doel: het bundelen van de gemeentelijke krachten om netto (aanbestedings)voordeel op te leveren voor de individuele gemeenten.Publieke taak: Ja
Deelnemers: Overige gemeenten provincie Utrecht: Amersfoort, Baarn, De Bilt, De Ronde Venen, Bunnik, Bunschoten, Eemnes, Houten, Leusden, Lopik, Montfoort, Nieuwegein, Oudewater, Renswoude, Rhenen, Soest, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Vianen, Woerden, Woudenberg, Wijk bij Duurstede, IJsselstein en Zeist.
Juridische vorm: Gemeenschappelijke regeling
Standplaats: Soest
Wat was de toegevoegde waarde van de gemeentelijke betrokkenheid bij aanvang en is dit nog actueel
Bij aanvang
Nog actueel
Efficiency (goedkoper/beter georganiseerd)
Ja
Ja
Effectiviteit (beter resultaat)
Ja
Ja
Wettelijke verplichting
Nee
Nee
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: Nee
Financiën
Eigen en Vreemd vermogen over 2019 nog niet bekend
Prognose saldo 1/1/2019
prognose saldo 31/12/2019
Eigen vermogen
nihil
nihil
Vreemd vermogen
11,3 miljoen
11,8 miljoen
Bijdragen aan de verenigingen zijn onderdeel van het programma Onderhoud Openbare Ruimte en niet apart opgenomen
Bijdrage van/aan ** de gemeente Utrecht:
2019
2020
2021
2022
Opgenomen in GU begroting
7,5 miljoen
7,5 miljoen
7,5 miljoen
7,5 miljoen
Opgenomen in VP/GR begroting
Verschil
(Prognose) resultaat: niet bekend
Is het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) van toepassing: Ja
Is het Besluit Begroting en verantwoording (BBV) nagevolgd: JaRisico’s
Zijn er risico’s opgenomen in de risicoparagraaf: Ja
Geven de risico’s aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: NeeOntwikkelingen
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: Ja
In het regeerakkoord van 2017 is geduid op een verhoging van de afvalbelasting met ingang van 1/1/2019. De branchevereniging NVRD schat de verhoging van het tarief in tussen de 7 euro en 10 euro. De AVU is in haar begroting uitgegaan van een verhoging van de tarieven van 7 euro. Hierdoor stijgen de afvalverwerkingskosten met 1 miljoen euro in 2019.Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: Nee
Kan de gemeente het publieke belang (indien van toepassing) ondertussen ook als opdrachtgever (inkoop), subsidieverlener- of regelgever voldoende behartigen: Ja*Niet van toepassing als de verbonden partij/ gemeenschappelijke regeling een wettelijke verplichting is.
Belastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap (BghU)
Doel en organisatie
Doel: het uitvoeren van de heffing en invordering van de gemeentelijke belastingen en de uitvoering van de Wet Waardering Onroerende Zaken in een gemeenschappelijke regeling uit oogpunt van kwaliteit, continuïteit en efficiency.Publieke taak: Ja
Deelnemers: Bunnik, De Bilt, Houten, Lopik, Nieuwegein, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug en Zeist, Hoogheemraadschap de Stichtse Rijnlanden.
Juridische vorm: Gemeenschappelijke regelingen
Standplaats: Utrecht
Toegevoegde waarde van de gemeentelijke betrokkenheid
Bij aanvang
Nog actueel
Efficiency (goedkoper/beter georganiseerd)
Ja
Ja
Effectiviteit (beter resultaat)
Ja
Ja
Wettelijke verplichting
Nee
Ja
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: Nee.
Financiën
Vermogen
Bedragen zijn in duizenden euro's
Prognose saldo 1/1/2019
prognose saldo 31/12/2019
Eigen vermogen
377
383
Vreemd vermogen
3.873
3.617
Bijdrage van de gemeente Utrecht
Bedragen zijn in duizenden euro's
2019
2020
2021
2022
Opgenomen in GU begroting
6.974
6.974
6.974
6.974
Opgenomen in VP/GR begroting
6.974
6.974
6.974
7.268
Verschil
0
0
0
294
Toelichting op verschil: In de jaren 2020 - 2021 zal door middel van een Europese aanbesteding het belastingpakket worden aanbesteed. In 2022 zal afhankelijk van de uitkomst daarvan eventueel een nieuwe investering benodigd zijn. In de jaarschijf 2022 van de meerjarenbegroting is rekening gehouden met een daarmee samenhangende kapitaallast.
(Prognose) resultaat: Nihil
Is het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) van toepassing: Ja
Is het Besluit Begroting en verantwoording (BBV) nagevolgd: JaRisico’s
Zijn er risico’s opgenomen in de risicoparagraaf: Ja
Geven de risico’s aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: NeeOntwikkelingen
Zijn er ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: Ja/Nee
Er worden verkennende gesprekken gevoerd met een gemeente voor toetreding tot de BghU. Dat kan op termijn een lagere bijdrage voor Utrecht tot gevolg hebben.Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: Nee
Kan de gemeente het publieke belang (indien van toepassing) ondertussen ook als opdrachtgever (inkoop), subsidieverlener- of regelgever voldoende behartigen: Nee.GGD regio Utrecht (GGDrU)
Doel en organisatie
Doel: De GGD regio Utrecht verricht in de Wet Publieke Gezondheid beschreven taken voor ruim 1,3 miljoen inwoners van 26 Utrechtse gemeenten in de Provincie Utrecht, waaronder de Gemeente Utrecht. De precieze afspraken met de gemeente Utrecht staan verwoord in het arrangement Publieke Gezondheid dat de gemeenteraad in 2013 heeft vastgesteld.Publieke taak: Ja
Deelnemers: De gemeenten Amersfoort, Baarn, Bunnik, Bunschoten, De Bilt, De Ronde Venen, Eemnes, Houten, IJsselstein, Leusden, Lopik, Montfoort, Nieuwegein, Oudewater, Renswoude, Rhenen, Soest, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Vianen, Wijk bij Duurstede, Woerden, Woudenberg en Zeist.
Juridische vorm: Gemeenschappelijke regeling
Standplaats: Zeist
Toegevoegde waarde van de gemeentelijke betrokkenheid
Bij aanvang
Nog actueel
Efficiency (goedkoper/beter georganiseerd)
Nee
Ja
Effectiviteit (beter resultaat)
Nee
Ja
Wettelijke verplichting
Ja
Ja
Geven de risico’s aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: Nee
Financiën
Vermogen
Bedragen zijn in duizenden euro's
Prognose saldo 1/1/2019
prognose saldo 31/12/2019
Eigen vermogen
2.088
1.576
Vreemd vermogen
11.439
15.464
Bedragen zijn in duizenden euro's
Bijdrage van de gemeente Utrecht
Bedragen zijn in duizenden euro's
2019
2020
2021
2022
Opgenomen in GU begroting
1.600
1.600
1.600
1.600
Opgenomen in VP/GR begroting
1.600
1.600
1.600
1.600
Verschil
0
0
0
0
Toelichting op verschil: Geen verschil.
(Prognose) resultaat: nihil
Is het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) van toepassing: Ja
Is het Besluit Begroting en verantwoording (BBV) nagevolgd: JaRisico’s
Zijn er risico’s opgenomen in de risicoparagraaf: Nee (wel in Begroting GGDrU)Geven de risico’s aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: Nee
Ontwikkelingen
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: Nee
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: NeeKan de gemeente het publieke belang (indien van toepassing) ondertussen ook als opdrachtgever (inkoop), subsidieverlener- of regelgever voldoende behartigen: niet van toepassing.
Het Utrechts Archief (HUA)
Organisatie en doel
Doel: Het verwerven, bewaren en beschikbaar stellen van ruim 31 kilometer archieven van de gemeenten Utrecht en Nieuwegein, de provincie Utrecht, het Rijk in de provincie en een omvangrijke collectie beeldmateriaal en bibliotheek over stad en provincie Utrecht. Via digitale dienstverlening, de studiezaal en het publiekscentrum biedt HUA de burger toegang tot deze collectie voor onderzoek, educatie en cultuurbeleving. Daarnaast is Het Utrechts Archief toezichthouder en kennispartner bij het informatiebeheer van de gemeenten Utrecht, Nieuwegein en verschillende decentrale overheden.Publieke taak: Ja
Deelnemers: De minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) en de Gemeente Utrecht in de gemeenschappelijke regeling. Op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) is in 2017 een geactualiseerde gemeenschappelijke regeling van kracht geworden.
In 2013 sloot HUA een dienstverleningsovereenkomst (DVO) voor vijf jaar met de Provincie Utrecht. De Provincie Utrecht levert een financiële bijdrage aan HUA voor het beheren en ter beschikking stellen van de archieven van het provinciaal bestuur. De dienstverleningsovereenkomst is verlengd voor 2018. Naar verwachting treedt de Provincie met ingang van 2019 toe tot de gemeenschappelijke regeling HUA.
Met de gemeente Nieuwegein bestaat een DVO voor de periode 2011-2020. Ook heeft HUA een DVO met de Belastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht (BghU) (2017 - 2020), met Werk en Inkomen Lekstroom (WIL) (2017 – 2010) en met de Ridderlijke Duitsche Orde (RDO) Balije van Utrecht (2016 - 2020).Juridische vorm: Gemeenschappelijke regeling
Standplaats: Utrecht
Toegevoegde waarde van de gemeentelijke betrokkenheid
Bij aanvang
Nog actueel
Efficiency (goedkoper/beter georganiseerd)
Ja
Ja
Effectiviteit (beter resultaat)
Ja
Ja
Wettelijke verplichting
Ja
Ja
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: Nee
Financiën
Vermogen
Bedragen zijn in duizenden euro's
Prognose saldo 1/1/2019
prognose saldo 31/12/2019
Eigen vermogen
2.775
2.339
Vreemd vermogen
1.639
0
Het vreemd vermogen bestaat volledig uit het Bestemmingsfonds Voorziening Depot. Deze voorziening wordt begin 2019 opgeheven omdat de verplichting tot onderhoud van de depots vervalt. Het saldo zal terugbetaald worden aan het Nationaal Archief / OCW.
Bijdrage van de gemeente Utrecht
Bedragen zijn in duizenden euro's
2019
2020
2021
2022
Opgenomen in GU begroting
3.028
3.028
3.053
3.053
Opgenomen in VP/GR begroting
2.967
2.967
2.992
2.992
Verschil
61
61
61
61
Toelichting: De bijdrage is inclusief een vergoeding voor de huurkosten van extra depotruimte bij het Gelders Archief gedurende de periode 2019-2028 en zal jaarlijks stijgen op basis van de vastgestelde index. Het verschil wordt veroorzaakt doordat HUA de loon- en prijscompensatie 2019 nog niet geheel heeft verwerkt.
(Prognose) resultaat: Nihil
Is het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) van toepassing: Ja
Is het Besluit Begroting en verantwoording (BBV) nagevolgd: JaRisico’s
Zijn er risico’s opgenomen in de risicoparagraaf: Ja
Geven de risico’s aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: NeeOntwikkelingen
Zijn er ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: JaHet Utrechts Archief (HUA) beheert de grootste collectie publiek toegankelijke archieven, gedrukte werken, films, foto’s, tekeningen en prenten over Utrecht, waaronder de archieven van de Gemeente Utrecht. In 2019 werkt HUA naast de reguliere dienstverlening via de studiezaal en de website aan de verdere digitale ontsluiting van de collectie en digitale diensten. HUA voegt jaarlijks zo’n 500.000 scans toe aan de online collectie. Met de hulp van vrijwilligers maakt HUA veel geraadpleegde bronnen nader toegankelijk, waaronder notarieel archief uit de 17e en 18e eeuw, de Utrechtse doop- trouw- en begraafboeken en 19e-eeuwse Utrechtse bevolkingsregisters. Daarnaast wordt het stadsarchief 1122-1813 geconserveerd en gedigitaliseerd en het uitzendarchief uit de beginjaren van RTV Utrecht ontsloten en gepubliceerd. Het publieks- en educatieprogramma voorziet in tijdelijke tentoonstellingen en een uitgebreid activiteiten- en scholenprogramma. De vaste expositie op de Hamburgerstraat wordt in de periode t/m 2019 vernieuwd op basis van een nieuw concept.
Omdat de volledige capaciteit voor de instroom van papieren archief van de Gemeente Utrecht is benut, wordt vanaf 2018 depotruimte gehuurd bij het Gelders Archief. Na jaren van voorbereiding moet de overbrenging van digitaal overheidsarchief naar het e-Depot in de komende jaren een regulier werkproces worden. Zowel de gemeente Utrecht als de provincie Utrecht zullen de komende jaren worden aangesloten op het e-Depot. Op basis van een opleidingsplan zal HUA investeren in de ontwikkeling van vaardigheden en competenties van de medewerkers om zo goed te kunnen blijven inspelen op nieuwe technologieën en klantwensen.
Deze ontwikkelingen en eventuele beleidsintensiveringen worden in beginsel budgettair neutraal uitgevoerd door herprioritering van middelen en het effectiever en efficiënter organiseren van bestaande taken (zie ook meerjarenbegroting HUA 2018 -2021). Om de Gemeente Utrecht te kunnen aansluiten op de nieuwe infrastructuur voor duurzaam digitaal informatiebeheer zijn aanvullende middelen voor HUA noodzakelijk. Hierover wordt gesproken in het bestuur van HUA en vindt er ambtelijk overleg plaats tussen de Gemeente Utrecht en HUA.
In 2019 zal de provincie Utrecht naar verwachting toetreden tot de gemeenschappelijke regeling. Over de wijzigingen in de regeling die daaruit voortvloeien zijn de diverse partijen in gesprek.
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: Nee
Kan de gemeente het publieke belang (indien van toepassing) ondertussen ook als opdrachtgever (inkoop), subsidieverlener- of regelgever voldoende behartigen: niet van toepassing, want wettelijke verplichting.
Plassenschap Loosdrecht
Organisatie en doel
Doel: Het behartigen van de belangen van openluchtrecreatie,
natuur- en landschap en nautisch beheer van het openbare water in het
Loosdrechts plassengebied.Publieke taak: Ja
Deelnemers: De Provincies Utrecht en Noord Holland en de gemeenten Utrecht, Stichtse Vecht en Wijdemeren.
Juridische vorm: Gemeenschappelijke regeling
Standplaats: Utrecht
Toegevoegde waarde van de gemeentelijke betrokkenheid
Bij aanvang
Nog actueel
Efficiency (goedkoper/beter georganiseerd)
Ja
Ja
Effectiviteit (beter resultaat)
Ja
Ja
Wettelijke verplichting
Nee
Ja
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: Nee
Financiën
Vermogen
Bedragen zijn in duizenden euro's
Prognose saldo 1/1/2019
prognose saldo 31/12/2019
Eigen vermogen
1.214
1.023
Vreemd vermogen
6.440
6.533
Bijdrage van de gemeente Utrecht
Bedragen zijn in duizenden euro's
2018
2019
2020
2021
Opgenomen in GU begroting
167
175
175
175
Opgenomen in VP/GR begroting
167
175
175
175
Verschil
0
0
0
0
Toelichting op verschil: Geen verschil
(Prognose) resultaat: 0,010 miljoen euro voordelig
Is het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) van toepassing: Ja
Is het Besluit Begroting en verantwoording (BBV) nagevolgd: JaRisico’s
Zijn er risico’s opgenomen in de risicoparagraaf: Nee
Geven de risico’s aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: NeeOntwikkelingen
Zijn er ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: Ja
Het Plassenschap Loosdrecht draagt bij aan de uitvoering van het Gebiedsakkoord Oostelijke Vechtplassen. Vanaf 2019 gaat het om de bijdrage aan een aantal projecten, waaronder “recreatieve verbindingen” (aanleggen van wandelpaden, kanoroutes en de aanleg en onderhoud van enkele kano/of sloepvoorzieningen), de aanpak van de baggerproblematiek, het herstel en duurzaam behoud van het legakkerlandschap en een verkenning voor een BedrijvenInvesteringsZone (BIZ).
Kerntaken zijn instandhouding en beheer van legakkers, vaarroutes, aanlegplaatsen, recreatieplaatsen en routes.Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: Nee
Kan de gemeente het publieke belang (indien van toepassing) ondertussen ook als opdrachtgever (inkoop), subsidieverlener- of regelgever voldoende behartigen: Nee.
Recreatieschap Stichtse Groenlanden
Organisatie en doel
Doel: In 2018 is de Gemeente de Ronde Venen toegetreden toe het Recreatieschap de Stichtse Groenlanden met als inbreng de Vinkeveense Plassen. Met ingang van 2018 is er binnen de Gemeenschappelijke Regeling sprake van twee gescheiden programma’s: een programma Stichtse Groenlanden en een programma Vinkeveen. Er vindt geen verevening plaats tussen beide programma’s en de gemeente. De Ronde Venen is tot 2023 (en mogelijk langer) risicodragend voor het programma Vinkeveen. Utrecht neemt uitsluitend deel aan het programma Stichtse Groenlanden. Om die reden wordt hier uitsluitend verslag gedaan over het programma Stichtse Groenlanden.Doel van het programma Stichtse Groenlanden: Het bevorderen van de belangen van de openluchtrecreatie binnen het werkgebied, door te zorgen voor de aanwezigheid van een breed scala van openbare recreatiemogelijkheden met een lage toegangsdrempel, alsmede het zorg dragen voor de instandhouding van natuurlijke, landschappelijke en cultuurhistorische elementen die de kwaliteit van het gebied voor de recreatie bepalen.
Publieke taak: Ja
Deelnemers aan het programma Stichtse Groenlanden: Provincie Utrecht en de gemeenten Utrecht, de Bilt, Houten, Nieuwegein, IJsselstein, Woerden, Stichtse Vecht en Lopik.
Juridische vorm: Gemeenschappelijke regeling
Standplaats: Utrecht
Toegevoegde waarde van de gemeentelijke betrokkenheid
Bij aanvang
Nog actueel
Efficiency (goedkoper/beter georganiseerd)
Ja
Ja
Effectiviteit (beter resultaat)
Ja
Ja
Wettelijke verplichting
Nee
Ja
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: Nee
Financiën
Vermogen
Bedragen zijn in duizenden euro's
Prognose saldo 1/1/2019
prognose saldo 31/12/2019
Eigen vermogen
5.525
5.338
Vreemd vermogen
4.668
4.669
Bijdrage van de gemeente Utrecht
Bedragen zijn in duizenden euro's
2018
2019
2020
2021
Opgenomen in GU begroting
856
1.030
1.030
1.030
Opgenomen in VP/GR begroting
856
1.030
1.030
1.030
Verschil
0
0
0
0
Toelichting op verschil: Geen verschil
(Prognose) resultaat: 0,060 miljoen euro voordelig
Is het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) van toepassing: Ja
Is het Besluit Begroting en verantwoording (BBV) nagevolgd: JaRisico’s
Zijn er risico’s opgenomen in de risicoparagraaf: Nee
Geven de risico’s aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: NeeOntwikkelingen
Zijn er ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: Ja
Het aantal inwoners in het werkgebied van Stichtse Groenlanden stijgt tussen nu en 2040 met ca. 17%, zo’n 120.000 inwoners. Om die recreatieve druk op te kunnen vangen wil het recreatieschap Stichtse Groenlanden de terreinen beter benutten en door deze voor meer verschillende bezoekers gedurende het hele jaar aantrekkelijker te maken. Daarnaast is het verbeteren van de routestructuren, bereikbaarheid en beleving een aandachtspunt. Het recreatieschap wil zich inspannen om de bestaande voorzieningen beter aan te laten sluiten bij de verschillende leefstijlen, rekening houdend met natuur en landschap.
In 2019 is de deelnemersbijdrage van alle deelnemers aan het programma Stichtse Groenlanden verhoogd met 20 %, 10 % om het programma structureel in evenwicht te brengen en 10% om de benodigde vernieuwing van de recreatievoorzieningen voort te kunnen zetten. Voor 2019 en verder wordt er een vernieuwd Ontwikkelplan opgesteld , dat als basis dient voor het uitvoeringsprogramma.Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: Nee
Kan de gemeente het publieke belang (indien van toepassing) ondertussen ook als opdrachtgever (inkoop), subsidieverlener- of regelgever voldoende behartigen: Nee.
Regionale uitvoeringsdienst (RUD)
Organisatie en doel
Doel: Het verlenen van milieuvergunningen en toezicht en handhaven van milieuregels.Publieke taak: Ja
Deelnemers: Provincie Utrecht en de gemeenten Amersfoort, Baarn, Bunschoten, Eemnes, Houten, Leusden, Lopik, Nieuwegein, Soest, Utrecht en Woudenberg
Juridische vorm: Gemeenschappelijke regeling
Standplaats: UtrechtToegevoegde waarde van de gemeentelijke betrokkenheidl
Bij aanvang
Nog actueel
Efficiency (goedkoper/beter georganiseerd)
Nee
ja
Effectiviteit (beter resultaat)
Nee
ja
Wettelijke verplichting
ja
ja
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: niet van toepassing
Financiën
Vermogen
Bedragen zijn in duizenden euro's
Prognose saldo 1/1/2019
prognose saldo 31/12/2019
Eigen vermogen
520
529
Vreemd vermogen
1.710
1.710
(Bron: Programmabegroting 2019 RUD)
Bijdrage van de gemeente Utrecht
Bedragen zijn in duizenden euro's
2018
2019
2020
2021
Opgenomen in GU begroting
1.297
1.319
1.319
1.319
Opgenomen in VP/GR begroting
1.319
1.389
1.389
1.342
Verschil
-22
-70
-70
-23
Toelichting op verschil
Het verschil kent een drietal oorzaken:1. Door de groei van de stad Utrecht neemt het productievolume van de RUD Utrecht toe (€ 16.000,00).
2. De bijdrage aan de RUD Utrecht is met ingang van 2018 verhoogd in verband met de doorontwikkeling van de RUD en het op orde krijgen van de informatiehuishouding. De benodigde extra investeringen dragen bij aan het voornemen om efficiënter en effectiever te gaan werken. Deze extra investeringen worden in de komende jaren weer terugverdiend, waardoor de bijdrage aan de RUD Utrecht dalende is van 2021.Beide onderwerpen zijn in de raad van 1 februari 2018 (raadsvoorstel 9408) behandeld en zullen worden betrokken bij de Voorjaarsnota 2019.
3. Vanaf 2019 neemt de provincie Utrecht minder taken af van de RUD Utrecht. Dit heeft tot gevolg dat de jaarlijkse vaste bijdrage van de gemeente Utrecht structureel verhoogd wordt met 0,021 miljoen euro.
In de zienswijze van de gemeente Utrecht op de Programmabegroting 2019 van de RUD Utrecht (Raad 26 april 2018, raadsvoorstel 9742) hebben we de RUD aangegeven dat de huidige verdeelsystematiek bij afname of toename productvraag door deelnemers nader onderzoek vraagt. Hierover zijn we in overleg met de RUD Utrecht.Is het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) van toepassing: Ja
Is het Besluit Begroting en verantwoording (BBV) nagevolgd: JaRisico’s
Zijn er risico’s opgenomen in de risicoparagraaf: Ja
Geven de risico’s aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: NeeOntwikkelingen
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: Ja
De RUD Utrecht heeft eind 2017 voor de onderwerpen ICT en ontwikkelbudget VTH 3.0 zowel incidenteel als structureel extra budget aan de deelnemers gevraagd door middel van de een begrotingswijziging.
In het kader van VTH 3.0 zal een verdere doorontwikkeling plaatsvinden op het vlak van digitalisering, gebruik maken van web- en software diensten. Hiermee wordt bereikt dat de IT omgeving, vanuit gebruikersperspectief wordt ingericht en benaderd in plaats vanuit de beperkingen van de huidige IT inrichting.
Een belangrijk aspect bij de doorontwikkeling van de IT omgeving is dat aansluiting gerealiseerd wordt bij de uitgangspunten van het Digitale Stelsel Omgevingswet (DSO).Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: Nee
Kan de gemeente het publieke belang (indien van toepassing) ondertussen ook als opdrachtgever (inkoop), subsidieverlener- of regelgever voldoende behartigen: Nee
Veiligheidregio Utrecht (VRU)
Organisatie en doel
Doel: Uitvoeren van taken op het terrein van de risicobeheersing en de voorbereiding op rampen en
crises, uitvoeren van brandweerzorg (bestrijding en preventie) en uitvoeren van geneeskundige
hulpverleningsorganisatie (GHOR).Publieke taak: Ja
Deelnemers: Alle 26 gemeenten in de Provincie Utrecht. De politie Midden-Nederland is met een
convenant verbonden aan de Veiligheidsregio.Juridische vorm: Gemeenschappelijke regeling
Standplaats: Utrecht
Toegevoegde waarde van de gemeentelijke betrokkenheid
Bij aanvang
Nog actueel
Efficiency (goedkoper/beter georganiseerd)
Nee
Ja
Effectiviteit (beter resultaat)
Nee
Ja
Wettelijke verplichting
Ja
Ja
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: niet van toepassing
Financiën
Vermogen
Bedragen zijn in duizenden euro's
Prognose saldo 1/1/2019
prognose saldo 31/12/2019
Eigen vermogen
8.049
6.588
Vreemd vermogen
47.885
53.302
Bijdrage van de gemeente Utrecht
Bedragen zijn in duizenden euro's
2019
2020
2021
2022
Opgenomen in GU begroting
25.765
24.945
25.023
25.663
Opgenomen in VP/GR begroting
25.765
24.945
25.023
25.663
Verschil
0
0
0
0
Toelichting op verschil:
(Prognose) resultaat: 0
Is het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) van toepassing: Ja
Is het Besluit Begroting en verantwoording (BBV) nagevolgd: JaRisico’s
Zijn er risico’s opgenomen in de risicoparagraaf: Ja
Geven de risico’s aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: niet van toepassingOntwikkelingen
Zijn er ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: Ja
In 2019 zal de VRU diverse documenten en plannen opstellen waaraan wij een bijdrage hebben, zoals het Regionaal Risicoprofiel en het Regionale Beleidsplan 2020-2023. Het regionaal risicoprofiel is een inventarisatie en analyse van de in de veiligheidsregio aanwezige risico's, inclusief relevante risico's uit aangrenzende gebieden. De risico-inventarisatie omvat een overzicht van de aanwezige risicovolle situaties en de soorten incidenten die zich daardoor kunnen voordoen. Op basis van dit inzicht maakt het bestuur van de veiligheidsregio strategische beleidskeuzes voor de risico- en crisisbeheersing; het voorkomen en beperken van risico's en het voorbereiden van de crisisbeheersingsorganisatie. Ook biedt het regionaal risicoprofiel de basis voor de risicocommunicatie naar de burgers. Dit beleid wordt vastgelegd in het Regionaal Beleidsplan. Verder beschrijft de VRU zijn beleidsaccenten voor de periode 2020-2023. Onderdeel van dit Beleidsplan is het Dekkingsplan. In dit plan wordt vastgelegd hoe de brandweerposten, het materieel en het personeel over de regio verdeeld zijn om een regiodekkende brandweerzorg te garanderen.Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: Nee
Kan de gemeente het publieke belang (indien van toepassing) ondertussen ook als opdrachtgever (inkoop), subsidieverlener- of regelgever voldoende behartigen: niet van toepassing.
Vennootschappen en coöperaties
BIRGIT
Doel en Organisatie
Doel: De coöperatie BIRGIT heeft tot doel om voor Nederlandse gemeenten te voorzien in ICT-toepassingen ten behoeve van digitale dienstverlening en bedrijfsvoering. De coöperatie richt zich hierbij op het verwerven, (door)ontwikkelen, beheren en leveren van de voorzieningen.Publieke taak: Nee
Deelnemers: Gemeente Rotterdam, Gemeente Den Haag en de Gemeente Utrecht
Juridische vorm: Coöperatie U.A.
Standplaats: Rotterdam
Toegevoegde waarde van de gemeentelijke betrokkenheid
Bij aanvang
Nog actueel
Efficiency (goedkoper/beter georganiseerd)
Ja
Ja
Effectiviteit (beter resultaat)
Nee
Ja
Wettelijke verplichting
Nee
Ja
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: Nee
Financiën
Vermogen
Bedragen zijn in duizenden euro's
Prognose saldo 1/1/2019
prognose saldo 31/12/2019
Eigen vermogen
152
152
Vreemd vermogen
179
179
Bijdrage van de gemeente Utrecht
Bedragen zijn in duizenden euro's
2018
2019
2020
2021
Opgenomen in GU begroting
200
200
200
200
Opgenomen in VP/GR begroting
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
Verschil
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
Toelichting op verschil: De jaarlijkse bijdrage wordt jaarlijks vastgesteld door de ledenvergadering. Voor 2019 en verder is dit besluit nog niet vastgesteld
(Prognose) resultaat: Nihil
Is het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) van toepassing: Nee
Is het Besluit Begroting en verantwoording (BBV) nagevolgd: niet van toepassingRisico’s
Zijn er risico’s opgenomen in de risicoparagraaf: Ja
Geven de risico’s aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: NeeOntwikkelingen
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: Nee
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: NeeKan de gemeente het publieke belang (indien van toepassing) ondertussen ook als opdrachtgever (inkoop), subsidieverlener- of regelgever voldoende behartigen: Ja
Coöperatieve Vereniging Wigo4it U.A.
Organisatie en doel
Doel: Het ontwikkelen en verrichten van administratieve en informatietechnologische ondersteuning aan de deelnemende gemeenten op het terrein van werk, inkomen en zorg. Daardoor verbetert de dienstverlening aan de inwoners en wordt de effectiviteit en doelmatigheid van de uitvoerende organisaties van de deelnemende gemeenten vergroot.Publieke taak: Nee
Deelnemers: Gemeenten Utrecht, Amsterdam, Rotterdam en Den Haag
Juridische vorm: vereniging in coöperatief verband met uitsluiting van aansprakelijkheid
Standplaats: Den Haag
Toegevoegde waarde van de gemeentelijke betrokkenheidl
Bij aanvang
Nog actueel
Efficiency (goedkoper/beter georganiseerd)
Ja
Ja
Effectiviteit (beter resultaat)
Ja
Ja
Wettelijke verplichting
Nee
Ja
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: Nee
Financiën
Vermogen
Bedragen zijn in duizenden euro's
Prognose saldo 1/1/2019
prognose saldo 31/12/2019
Eigen vermogen
Nog niet bekend
Nog niet bekend
Vreemd vermogen
Nog niet bekend
Nog niet bekend
Bijdrage van de gemeente Utrecht
Bedragen zijn in duizenden euro's
2019
2020
2021
2022
Opgenomen in GU begroting
4.467
4.412
4.452
4.503
Opgenomen in VP/GR begroting
4.467
4.412
4.452
4.503
Toelichting op verschil: Niet van toepassing
(Prognose) resultaat: Voor 2018 wordt voor Wigo4it een resultaat van nihil verwacht.
Is het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) van toepassing: Nee
Is het Besluit Begroting en verantwoording (BBV) nagevolgd: niet van toepassingRisico’s
Zijn er risico’s opgenomen in de risicoparagraaf: Ja
Geven de risico’s aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: NeeOntwikkelingen
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: JaOm de interactie tussen burger en professional te versterken, ontwikkelen wij het burger- en professional portaal (Edison). Dit is randvoorwaardelijk voor meer eigen regie voor de burger en maatwerk in de dienstverlening. Wij blijven hierin continu doorontwikkelen in G4 verband.
Voor het berekenen, betalen en verantwoorden van de maandelijkse verstrekkingen van de bijstand en andere financiële regelingen maken wij in G4 verband gebruik van de applicatie Socrates. Dit rekenhart is aan het eind van zijn levensduur. In 2018 zijn wij begonnen met de vervanging van deze applicatie Dit is essentieel om de tijdigheid en juistheid van onze betalingen te kunnen blijven garanderen. De ontwikkelingen van Edison en Socrates bekijken wij in samenhang.
Bij de voorjaarsnota 2018 hebben wij de raad hierover geïnformeerd en wij geven in het najaar van 2018 een verdere informatie over de stand van zaken.
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: Nee
Kan de gemeente het publieke belang (indien van toepassing) ondertussen ook als opdrachtgever (inkoop), subsidieverlener- of regelgever voldoende behartigen: niet van toepassing
GEM Beheer BV Kanaleneiland
Organisatie en doel
Doel van Kanaleneiland Beheer B.V. is het deelnemen in of directie voeren over andere vennootschappen of deelnemingen. Kanaleneiland Beheer B.V. is beherend vennoot van Grond Exploitatie Maatschappij Kanaleneiland C.V. Daardoor is zij hoofdelijk aansprakelijk voor de schulden van Grond Exploitatie Maatschappij Kanaleneiland C.V.Publieke taak: Nee
Deelnemers: Gemeente Utrecht, Mitros Aska Beheer BV, Portaal Onroerend Goed Beheer BV en Heijmans Vastgoed BV
Juridische vorm: rechtspersoon (besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid).
Standplaats: UtrechtToegevoegde waarde van de gemeentelijke betrokkenheid
Bij aanvang
Nog actueel
Efficiency (goedkoper/beter georganiseerd)
Ja
Nee
Effectiviteit (beter resultaat)
Ja
Nee
Wettelijke verplichting
Nee
Nee
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: Nee
Financiën
Vermogen
Bedragen zijn in duizenden euro's
Prognose saldo 1/1/2019
prognose saldo 31/12/2019
Eigen vermogen
40
40
Vreemd vermogen
2.532
40
Bijdrage van de gemeente Utrecht
Bedragen zijn in duizenden euro's
2018
2019
2020
2021
Opgenomen in GU begroting
0
0
0
0
Opgenomen in VP/GR begroting
0
0
0
0
Verschil
0
0
0
0
Toelichting op verschil: Geen verschil
(Prognose) resultaat: Nihil
Is het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) van toepassing: Nee
Is het Besluit Begroting en verantwoording (BBV) nagevolgd: niet van toepassingRisico’s
Zijn er risico’s opgenomen in de risicoparagraaf: Nee
Geven de risico’s aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: NeeBestuurlijk belang
De aandelen en de zeggenschap zijn gelijk verdeeld over de vier deelnemende partijen.
Financieel belang
De bijdrage van de gemeente is nihil.
Ontwikkelingen
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: JaZijn er ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: Nee
Op basis van de in 2016 geactualiseerde grondexploitatie blijkt dat de gehele gebiedsafwikkeling door zal lopen tot medio 2020. De vennootschap is inmiddels niet meer afhankelijk van externe financiering.
De BV zal naar verwachting in 2020 worden ontmanteld.Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: Nee
Kan de gemeente het publieke belang (indien van toepassing) ondertussen ook als opdrachtgever (inkoop), subsidieverlener- of regelgever voldoende behartigen: niet van toepassing.
GEM Vleuterweide BV
Organisatie en doel
Doel: Uitvoeren van grondexploitatie Vleuterweide
Publieke taak: NeeDeelnemers: GEM Vleuterweide Beheer CV
Juridische vorm: Besloten vennootschapStandplaats: Utrecht
Toegevoegde waarde van de gemeentelijke betrokkenheid
Bij aanvang
Nog actueel
Efficiency (goedkoper/beter georganiseerd)
Nee
Ja
Effectiviteit (beter resultaat)
Ja
Ja
Wettelijke verplichting
Nee
Ja
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: Nee
Financiën
Vermogen
Bedragen zijn in duizenden euro's
Prognose saldo 1/1/2019
prognose saldo 31/12/2019
Eigen vermogen
0
0
Vreemd vermogen
400
0
Bijdragen van de gemeente Utrecht
Bedragen zijn in duizenden euro's
2018
2019
2020
2021
Opgenomen in GU begroting
0
0
0
0
Opgenomen in VP/GR begroting
0
0
0
0
Verschil
0
0
0
0
Toelichting op verschil: Geen verschil
(Prognose) resultaat: Nihil
Is het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) van toepassing: Nee
Is het Besluit Begroting en verantwoording (BBV) nagevolgd: niet van toepassingRisico’s
Zijn er risico’s opgenomen in de risicoparagraaf: Nee
Geven de risico’s aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: niet van toepassingBestuurlijk belang
De GEM Vleuterweide Beheer CV is voor 100% aandeelhouder in GEM Vleuterweide Beheer BV. De helft van de aandelen GEM Vleuterweide CV is van Vleuten-De Meern Zelfstandig BV Utrecht. Alle aandelen in Vleuten-De Meern Zelfstandig BV Utrecht zijn in het bezit van de gemeente Utrecht.
Financieel belang
Het financiële belang bestaat uit de inbreng in het maatschappelijk kapitaal van 20.000 gulden.
Ontwikkelingen
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: Ja
De BV zal naar verwachting in 2018 ontmanteld worden.Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: Nee
Kan de gemeente het publieke belang (indien van toepassing) ondertussen ook als opdrachtgever (inkoop), subsidieverlener- of regelgever voldoende behartigen: niet van toepassing.
Vleuten-De Meern zelfstandig BV
Organisatie en doel
Doel: Uitvoeren van grondexploitatie Vleuterweide via deelname aan GEM Vleuterweide CV.Publieke taak: Nee
Deelnemers: Gemeente Utrecht
Juridische vorm: Besloten VennootschapStandplaats: Utrecht
Toegevoegde waarde van de gemeentelijke betrokkenheid
Bij aanvang
Nog actueel
Efficiency (goedkoper/beter georganiseerd)
Nee
Ja
Effectiviteit (beter resultaat)
Nee
Ja
Wettelijke verplichting
Nee
Ja
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: Ja/Nee
Financiën
Vermogen
Bedragen zijn in duizenden euro's
Prognose saldo 1/1/2019
prognose saldo 31/12/2019
Eigen vermogen
-
-
Vreemd vermogen
-
-
Bijdrage van de gemeente Utrecht
Bedragen zijn in duizenden euro's
2018
2019
2020
2021
Opgenomen in GU begroting
-
-
-
-
Opgenomen in VP/GR begroting
-
-
-
-
Verschil
-
-
-
-
Toelichting op verschil: Niet van toepassing
(Prognose) resultaat: 0
Is het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) van toepassing: Nee
Is het Besluit Begroting en verantwoording (BBV) nagevolgd: niet van toepassingRisico’s
Zijn er risico’s opgenomen in de risicoparagraaf: Ja/Nee
Geven de risico’s aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen:Bestuurlijk belang
De gemeente Utrecht is voor 100% aandeelhouder in Vleuten-De Meern Zelfstandig BV Utrecht. Vleuten-De Meern Zelfstandig BV Utrecht heeft de helft van de aandelen GEM Vleuterweide CV. De andere helft van de aandelen is verdeeld over de vier andere partijen, Geen van de partijen heeft meer dan 20% van de aandelen in bezit. Voor het nemen van besluiten moet 80% van de aandeelhouders voor zijn.
Financieel belangDe gemeente Utrecht is voor 100% aandeelhouder in Vleuten-De Meern Zelfstandig BV Utrecht. Vleuten-De Meern Zelfstandig BV Utrecht heeft de helft van de aandelen GEM Vleuterweide CV. De andere helft van de aandelen is verdeeld over de vier andere partijen, Geen van de partijen heeft meer dan 20% van de aandelen in bezit. Voor het nemen van besluiten moet 80% van de aandeelhouders voor zijn.
Ontwikkelingen
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: Ja/NeeGeven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: Ja/Nee
Kan de gemeente het publieke belang (indien van toepassing) ondertussen ook als opdrachtgever (inkoop), subsidieverlener- of regelgever voldoende behartigen: niet van toepassing.
NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Organisatie en doel
Doel: De NV Bank Nederlandse Gemeenten is de bank van en voor overheden en instellingen voor het
maatschappelijk belang en verstrekt krediet tegen lage tarieven aan of onder garantie van Nederlandse
overheden. Dat leidt voor de inwoners tot zo laag mogelijke kosten voor maatschappelijke voorzieningen.Publieke taak: Nee
Deelnemers: Staat der Nederlanden, Provincies, gemeenten en een hoogheemraadschap
Juridische vorm: Naamloze (structuur)vennootschap
Standplaats: Den Haag
Opmerking: Bij de algemene vergadering van aandeelhouders in april 2019 is besloten tot een statutaire naamswijziging. De bank zal voortaan worden aangeduid als BNG Bank NV.
Toegevoegde waarde van de gemeentelijke betrokkenheid
Bij aanvang
Nog actueel
Efficiency (goedkoper/beter georganiseerd)
Ja
Ja
Effectiviteit (beter resultaat)
Ja
Ja
Wettelijke verplichting
Nee
Ja
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: Nee
Financiën
Vermogen
Bedragen zijn in duizenden euro's
Prognose saldo 1/1/2019
prognose saldo 31/12/2019
Eigen vermogen
5.000.000
5.000.000
Vreemd vermogen
135.000.000
135.000.000
Bijdrage AAN de gemeente Utrecht
Bedragen zijn in duizenden euro's
2019
2020
2021
2022
Opgenomen in GU begroting
450
450
450
450
Opgenomen in VP/GR begroting
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Verschil
450
450
450
450
Toelichting op verschil: Gemeente Utrecht bezit 1,37% van de aandelen. Aandeelhouders ontvangen jaarlijks een winstuitkering (dividend). De omvang daarvan is afhankelijk van het financieel resultaat. Het is niet gebruikelijk dat NV's een winstuitkering in hun begroting ramen.
(Prognose) resultaat: Hierover kan voor 2019 (en latere jaren) nog geen uitspraak worden gedaan.
Is het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) van toepassing: Ja, de gemeente heeft zowel een bestuurlijk als een financieel belang
Is het Besluit Begroting en verantwoording (BBV) nagevolgd: JaRisico’s
Zijn er risico’s opgenomen in de risicoparagraaf: Nee
Geven de risico’s aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: niet van toepassingOntwikkelingen
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: Ja
Onzekere ontwikkeling financieel resultaat en daarmee onzekere winstuitkering voor gemeente. Het resultaat staat onder invloed van een al dan niet achterblijvende kredietvraag, een aanhoudend lage rente en stijgende bedrijfslasten om te voldoen aan toenemende (Europese) wet- en regelgeving.Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: Nee
Kan de gemeente het publieke belang (indien van toepassing) ondertussen ook als opdrachtgever (inkoop), subsidieverlener- of regelgever voldoende behartigen: Nee
NV REMU-houdster
Organisatie en doel
Doel: houden van aandelen in REMU NVPublieke taak: Nee
Deelnemers: Provincie Utrecht, gemeente Utrecht en gemeente Amersfoort
Juridische vorm: Naamloze Vennootschap
Standplaats: Bilthoven
Toegevoegde waarde van de gemeentelijke betrokkenheidl
Bij aanvang
Nog actueel
Efficiency (goedkoper/beter georganiseerd)
Nee
Ja
Effectiviteit (beter resultaat)
Nee
Ja
Wettelijke verplichting
Nee
Ja
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: Nee
Financiën
Vermogen
Bedragen zijn in duizenden euro's
Prognose saldo 1/1/2019
prognose saldo 31/12/2019
Eigen vermogen
1.400
1.400
Vreemd vermogen
100
100
Bijdrage van de gemeente Utrecht
Bedragen zijn in duizenden euro's
2018
2019
2020
2021
Opgenomen in GU begroting
0
0
0
0
Opgenomen in VP/GR begroting
0
0
0
0
Verschil
0
0
0
0
Toelichting op verschil: Geen verschil
(Prognose) resultaat: Nihil
Is het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) van toepassing: Nee
Is het Besluit Begroting en verantwoording (BBV) nagevolgd: niet van toepassingRisico’s
Zijn er risico’s opgenomen in de risicoparagraaf: Nee
Geven de risico’s aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: niet van toepassingOntwikkelingen
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: Ja
In 2018 zal duidelijk zijn of de NV alsnog een beroep zal doen of kunnen gaan doen op een nabetalingsregeling indien NV ENECO zal worden verkocht. De houdstermaatschappij is van oordeel dat NV ENECO verkoop van het bedrijf voor 31 december 2010 zelf onmogelijk heeft gemaakt door op te komen tegen het splitsgebod (elektriciteitsnet en levering). Hierdoor is een beroep op een eventuele nabetaling zoals contractueel overeengekomen geblokkeerd. ENECO is inmiddels volledig in het ongelijk gesteld als het gaat om het bestrijden van het splitsingsgebod.Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: Nee
Kan de gemeente het publieke belang (indien van toepassing) ondertussen ook als opdrachtgever (inkoop), subsidieverlener- of regelgever voldoende behartigen: niet van toepassing.
NV Vitens
Organisatie en doel
Doel: maken en leveren van drinkwater voor bedrijven en inwoners in het verzorgingsgebiedPublieke taak: Nee, Gemeente Utrecht is evenwel zelf niet verplicht om aandeelhouder te zijn
Deelnemers: vijf provincies
Juridische vorm: Naamloze Vennootschap
Standplaats: Zwolle
Toegevoegde waarde van de gemeentelijke betrokkenheid
Bij aanvang
Nog actueel
Efficiency (goedkoper/beter georganiseerd)
Ja
Ja
Effectiviteit (beter resultaat)
Ja
Ja
Wettelijke verplichting
Ja
Ja
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: Nee
Financiën
Vermogen
Bedragen zijn in duizenden euro's
Prognose saldo 1/1/2019
prognose saldo 31/12/2019
Eigen vermogen
526.300
525.700
Vreemd vermogen
1.223.800
1.233.900
Bijdrage van de gemeente Utrecht
Bedragen zijn in duizenden euro's
2018
2019
2020
2021
Opgenomen in GU begroting
0
0
0
0
Opgenomen in VP/GR begroting
0
0
0
0
Verschil
0
0
0
0
Toelichting op verschil: Geen verschil
(Prognose) resultaat: 13 miljoen euro
Is het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) van toepassing: Nee
Is het Besluit Begroting en verantwoording (BBV) nagevolgd: niet van toepassingRisico’s
Risico analyse:
(pilot)Zijn er risico’s opgenomen in de risicoparagraaf: Nee
Geven de risico’s aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: NeeOntwikkelingen
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: Ja
Zo Ja, welke. In 2018 zal een dividendvoorstel volgen 0,90 cent per aandeel, in plaats van € 3,22 per aandeel in 2017. Het resultaat is in elk geval beduidend lager dan in 2017 (48,5 miljoen euro). Dit komt door de werking van de WACC. Het uit te keren dividend aan aandeelhouders is door de wetgever gekoppeld aan de renteontwikkeling. Het resultaat van de onderneming is verlaagd als gevolg van de verlaging van de drinkwatertarieven.Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: Nee
Kan de gemeente het publieke belang (indien van toepassing) ondertussen ook als opdrachtgever (inkoop), subsidieverlener- of regelgever voldoende behartigen: niet van toepassing.
NV Maatschappij tot Stadsherstel Utrecht
Organisatie en doel
Doel: Verwerven, restaureren en exploiteren van monumenten. De Utrechtse Maatschappij tot Stadsherstel N.V. richt zich vanaf de oprichting met name op restauratie en behoud van voor de markt incourante objecten. Voorbeelden daarvan zijn het Doelenhuis, de voormalige Brandweerkazerne Korte Minrebroederstraat, woningcomplex De Zeven Steegjes en Molen De Ster. De NV houdt belangrijke monumenten in stand, om die reden is de gemeente Utrecht sinds de oprichting van de NV in 1985 aandeelhouder. Het bezit van de NV omvat op dit moment 217 wooneenheden en 42 bedrijfs-/kantoorruimten.Publieke taak: Nee
Deelnemers: De gemeente Utrecht is sinds de oprichting 1985 aandeelhouder.
Juridische vorm: Naamloze Vennootschap
Standplaats: Utrecht
Toegevoegde waarde van de gemeentelijke betrokkenheid
Bij aanvang
Nog actueel
Efficiency (goedkoper/beter georganiseerd)
Ja
Ja
Effectiviteit (beter resultaat)
Nee
Ja
Wettelijke verplichting
Nee
Ja
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: Nee
Financiën
Vermogen
Bedragen zijn in duizenden euro's
Prognose saldo 1/1/2019
prognose saldo 31/12/2019
Eigen vermogen
14.472
14.472
Vreemd vermogen
8.269
8.269
Bijdrage van de gemeente Utrecht
Bedragen zijn in duizenden euro's
2018
2019
2020
2021
Opgenomen in GU begroting
0
0
0
0
Opgenomen in VP/GR begroting
0
0
0
0
Verschil
0
0
0
0
Toelichting op verschil: Geen verschil
(Prognose) resultaat: De prognose is dat het bedrijfsresultaat de komende jaren een constant niveau laat zien en er een gelijkwaardig dividend wordt uitgekeerd.
Is het Besluit Begroten en Verantwoorden (BBV) van toepassing: Nee
Is het Besluit Begroten en verantwoorden (BBV) nagevolgd: NeeRisico’s
Zijn er risico’s opgenomen in de risicoparagraaf: Nee.
Toelichting: In het jaarverslag 2017 is er een geplaatst aandelenkapitaal van 9,0 miljoen euro. De overige reserves bedragen 5,4 miljoen euro. De waarde van het vastgoedbezit van de NV is 21,9 miljoen euro. De langlopende schulden (financiering aankoop en restauratie van panden) bedragen 7,2 miljoen euro. De kort lopende schulden en overlopende passiva bedroegen 1,0 miljoen euro. Qua exploitatie sloot het boekjaar 2017 met een positief resultaat van 1,3 miljoen euro, inclusief een eenmalige boekwinst van 0,3 miljoen euro uit verkoop van een pand. Op basis van deze cijfers is er geen risico.
Geven de risico’s aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: NeeFinancieel belang
De Gemeente Utrecht bezit voor 0,9 miljoen euro aandelen en ontvangt daarvoor 5% dividend.
Er is zowel sprake van bijdragen van en -aan de gemeente Utrecht. De gemeente Utrecht draagt met 0,9 miljoen euro aan aandelen bij aan het eigen vermogen ten behoeve van de jaarlijkse exploitatie van de NV; daar tegenover staat dat de NV jaarlijks dividend uitkeert. Tot op heden bedraagt het dividend ieder jaar de beoogde c.q. maximaal 5%. Dit maximum aan dividend is gerelateerd aan de ideële doelstelling van de NV.Ontwikkelingen
Zijn er ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: Ja/Nee
Het resultaat 2017 is mede het gevolg van de verkoop van het pand Pieterskerkhof 1. Hoewel de doelstelling van de NV verwerving, restauratie en exploitatie van monumentale panden is was er aanleiding dit pand te verkopen aan de huurder – eigenaar van Achter Sint Pieter 140 – voor de realisatie van een hotel in beide panden.Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: Nee
De NV is een solide organisatie met een zorgvuldig investeringsbeleid.Kan de gemeente het publieke belang (indien van toepassing) ondertussen ook als opdrachtgever (inkoop), subsidieverlener- of regelgever voldoende behartigen: Ja/Nee
Instandhouden van beschermde monumenten is een publiek belang. De NV kan net als iedere andere eigenaar van een monument voor restauratie van gemeentelijk monumenten een restauratiefinanciering aangaan uit Utrechts Restauratiefonds. Voor Rijksmonumenten kan een lening bij het Nationaal Restauratiefonds worden afgesloten of kan voor onrendabele monumenten een Rijkssubsidie worden verkregen. Voor wat betreft regelgeving is de gemeente bij de uitvoering van projecten door de NV betrokken vanuit de publieke taak op het gebied van vergunningverlening en bouwtoezicht.Utrecht Vernieuwt BV
Organisatie en doel
Doel: het als commanditaire vennoot deelnemen in commanditaire vennootschappen dan wel participeren in publiek-/private samenwerkingsverbanden met de herstructurering van de Gemeente Utrecht als doel.
Publieke taak: NeeDeelnemers: De gemeente is voor 100% aandeelhouder in Utrecht Vernieuwt BV
Juridische vorm: rechtspersoon (besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid)
Standplaats: UtrechtToegevoegde waarde van de gemeentelijke betrokkenheidl
Bij aanvang
Nog actueel
Efficiency (goedkoper/beter georganiseerd)
Ja
Nee
Effectiviteit (beter resultaat)
Ja
Nee
Wettelijke verplichting
Nee
Nee
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: Nee
Financiën
Vermogen
Bedragen zijn in duizenden euro's
Prognose saldo 1/1/2019
prognose saldo 31/12/2019
Eigen vermogen
18
0
Vreemd vermogen
99
0
Bijdrage van de gemeente Utrecht
Bedragen zijn in duizenden euro's
2018
2019
2020
2021
Opgenomen in GU begroting
0
0
0
0
Opgenomen in VP/GR begroting
0
0
0
0
Verschil
0
0
0
0
Toelichting op verschil: Geen verschil
(Prognose) resultaat: Nihil
Is het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) van toepassing: Nee
Is het Besluit Begroting en verantwoording (BBV) nagevolgd: niet van toepassingRisico’s
Zijn er risico’s opgenomen in de risicoparagraaf: Nee
Geven de risico’s aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: NeeBestuurlijk belang
Utrecht Vernieuwt BV participeert als commanditair vennoot in GEM Kanaleneiland CV.Financieel belang
Het financiële belang bestaat uit de inbreng in het maatschappelijk kapitaal van € 0,018 miljoen.Ontwikkelingen
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: Ja
Utrecht Vernieuwt BV participeert als commanditaire vennoot in GEM Kanaleneiland CV. Deze CV is opgericht ten behoeve van de gebiedsontwikkeling in het centrumgebied van Kanaleneiland, welke naar verwachting in 2019 zal eindigen. Mogelijk wordt het liquidatietraject van Utrecht Vernieuwt BV in 2019 opgestart.Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: Nee
Kan de gemeente het publieke belang (indien van toepassing) ondertussen ook als opdrachtgever (inkoop), subsidieverlener- of regelgever voldoende behartigen: Niet van toepassing.
UW Holding BV
Organisatie en doel
Doel: Uitvoering van de taken Wet sociale werkvoorziening. UW Holding BV is een belangrijke partner bij de uitvoering van de Participatiewet.
Publieke taak: Nee
Betrokken: Gemeente Utrecht (100% aandeelhouder)
Juridische vorm: Besloten Vennootschap
Standplaats: Utrecht
Website: www.uw.nl
Toegevoegde waarde van de gemeentelijke betrokkenheid
Bij aanvang
Nog actueel
Efficiency (goedkoper/beter georganiseerd)
Ja
Ja
Effectiviteit (beter resultaat)
Ja
Ja
Wettelijke verplichting
Nee
Ja
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: Nee
Financiën
Vermogen
Bedragen zijn in duizenden euro's
Prognose saldo 1/1/2019
Prognose saldo 31/12/2019
Eigen vermogen
1.920
1.920
Vreemd vermogen
9.857
9.235
Bijdrage van de gemeente Utrecht
Bedragen zijn in duizenden euro's
Begroot
2019Begroot 2020
Begroot 2021
Begroot 2022
Opgenomen bij de GU
1.880
1.800
1.900
1.810
Opgenomen bij de VP/GR
1.880
1.800
1.900
1.810
Verschil
0
0
0
0
Toelichting op het verschil: Naast de met het rijksbudget bekostigde subsidie voor de uitvoering van de WSW verstrekken we vanwege het structurele exploitatietekort jaarlijks een aanvullende bijdrage aan UW. In de begroting voor de sociale werkvoorziening is hiervoor structureel 2,1 miljoen euro beschikbaar, waarvan circa 1,8 miljoen euro op voorhand vast ligt (financieel kader UW). Daarnaast zijn in 2021 en 2022 bijdragen voor de transitiekosten uit het ondernemingsplan begroot. De rest is beschikbaar voor risico’s die samenhangen met (het ondernemingsplan van) UW.
(Prognose) resultaat: Nihil
Is het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) van toepassing: Nee
Is het Besluit Begroting en verantwoording (BBV) nagevolgd: niet van toepassingRisico’s
Zijn er risico’s opgenomen in de risicoparagraaf: Ja
Geven de risico’s aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: NeeOntwikkelingen
Zijn er ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: Ja
Met onze brief van 8 december 2017 hebben wij u geïnformeerd over het Ondernemingsplan 2018-2022 van UW. Afgezien van incidentele transitiekosten blijft UW met dit plan structureel binnen het gegeven financiële kader van 1,8 miljoen euro. Op 15 december 2017 is het ondernemingsplan in de aandeelhoudersvergadering vastgesteld. 19 april 2018 vond een RIB over dit onderwerp plaats gevolgd door een bespreking in de commissie Mens & Samenleving van 24 mei 2018.Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: Nee
Kan de gemeente het publieke belang (indien van toepassing) ondertussen ook als opdrachtgever (inkoop), subsidieverlener- of regelgever voldoende behartigen: niet van toepassing.
Wijkontwikkelingsmaatschappij Lombok BV
Organisatie en doel
Doel: Economische ontwikkeling in de wijk Lombok stimuleren door panden te kopen, te herstellen en te verhuren of verkopen om een grotere diversiteit aan ondernemingen te bewerkstelligen.Publieke taak: Nee
Deelnemers: Gemeente Utrecht (95% aandelen), Van Rossum Makelaars, Plegt- Vos, Rabobank en B0-ex
Juridische vorm: Besloten Vennootschap
Standplaats: Utrecht
Toegevoegde waarde van de gemeentelijke betrokkenheid
Bij aanvang
Nog actueel
Efficiency (goedkoper/beter georganiseerd)
Ja
Ja
Effectiviteit (beter resultaat)
Ja
Ja
Wettelijke verplichting
Nee
Ja
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: Nee
Financiën
Vermogen
Bedragen zijn in duizenden euro's
Prognose saldo 1/1/2019
prognose saldo 31/12/2019
Eigen vermogen
2.500
2.500
Vreemd vermogen
3.600
3.600
Bijdrage van de gemeente Utrecht
Bedragen zijn in duizenden euro's
2018
2019
2020
2021
Opgenomen in GU begroting
0
0
0
0
Opgenomen in VP/GR begroting
0
0
0
0
Verschil
0
0
0
0
Toelichting op verschil: Geen verschil
(Prognose) resultaat: nihil
Is het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) van toepassing: Nee
Is het Besluit Begroting en verantwoording (BBV) nagevolgd: niet van toepassingRisico’s
Zijn er risico’s opgenomen in de risicoparagraaf: Nee
Geven de risico’s aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: NeeOntwikkelingen
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: NeeGeven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: Nee
Kan de gemeente het publieke belang (indien van toepassing) ondertussen ook als opdrachtgever (inkoop), subsidieverlener- of regelgever voldoende behartigen: Nee.
CV Wijkontwikkelingsmaatschappij (WOM) Noord West
Organisatie en doel
Doel: Het bevorderen van de stedelijke herstructurering in de wijk Noordwest in de gemeente Utrecht met het oog op verbetering van de leefbaarheid en de sociaaleconomische ontwikkeling in die wijk, alsmede het verkrijgen, vervreemden, bezwaren, ontwikkelen, beheren, verbeteren, exploiteren en verhuren van onroerende zaken en rechten waaraan deze zijn onderworpen, en ten slotte al hetgeen met het vorenstaande in de ruimste zin verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn. Het speerpunt van de WOM is gericht op verbeteren van de sociaaleconomische ontwikkeling van de Amsterdamsestraatweg.
Publieke taak: NeeDeelnemers: Mitros en Gemeente Utrecht
Juridische vorm: Commanditaire Vennootschap
Standplaats: Utrecht
Toegevoegde waarde van de gemeentelijke betrokkenheid
Bij aanvang
Nog actueel
Efficiency (goedkoper/beter georganiseerd)
Nee
Ja
Effectiviteit (beter resultaat)
Nee
Ja
Wettelijke verplichting
Ja
Ja
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: Nee
Financiën
Vermogen
Bedragen zijn in duizenden euro's
Prognose saldo 1/1/2019
prognose saldo 31/12/2019
Eigen vermogen
3.600
1.800
Vreemd vermogen
300
150
Bijdrage van de gemeente Utrecht
Bedragen zijn in duizenden euro's
2018
2019
2020
2021
Opgenomen in GU begroting
0
0
0
0
Opgenomen in VP/GR begroting
0
0
0
0
Verschil
0
0
0
0
Toelichting op verschil: Mitros zal de CV verlaten in 2019. De helft van het vermogen verdwijnt daardoor. Er vinden op dit moment onderhandelingen plaats met nieuwe partijen maar de resultaten daarvan zijn nog niet in cijfers te vertalen.
(Prognose) resultaat: Nihil
Is het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) van toepassing: Nee
Is het Besluit Begroting en verantwoording (BBV) nagevolgd: Niet van toepassingRisico’s
Zijn er risico’s opgenomen in de risicoparagraaf: Nee
Geven de risico’s aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: NeeBestuurlijk belang
De wethouder Vastgoed is bestuurlijk verantwoordelijk. In de raad van commissarissen hebben Mitros en de gemeente Utrecht elk één stem. Dat verandert in 2019 maar het is nu nog niet helder hoe de stemverhouding met eventuele nieuwe partner(s) wordt.
Financieel belang
Mitros en de gemeente Utrecht hebben elk 1,566 miljoen euro bijgedragen aan het eigen vermogen van de CV. Mitros en de gemeente Utrecht hebben elk 0,009 miljoen euro bijgedragen aan het eigen vermogen van de BV.
Ontwikkelingen
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: Ja
De WOM verzorgt het onderhoud en int de huren. In 2017 zijn er drie winkels aangekocht die tezamen met twee al in bezit zijnde winkels worden verbouwd tot een vijftal woningen. De onrendabele top van deze verbouwing wordt afgedekt door een bijdrage uit de ontwikkelstrategie Amsterdamsestraatweg. De verbouwingen vinden in 2018 plaats. Deze woningen worden vervolgens weer verkocht, wellicht nog in 2018 en anders begin 2019. Daarnaast is er in 2018 één bovenwoning verkocht.Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: Nee
Kan de gemeente het publieke belang (indien van toepassing) ondertussen ook als opdrachtgever (inkoop), subsidieverlener- of regelgever voldoende behartigen: Nee
Stichtingen en verenigingen
Vereniging parkmanagement Papendorp
Organisatie en doel
Doel: Onderhoud openbare ruimte, registratie erfpachters en waarborgen architectonische waardenPublieke taak: Nee
Deelnemers: erfpachters die lid zijn van de vereniging
Juridische vorm: vereniging
Standplaats: Utrecht
Toegevoegde waarde van de gemeentelijke betrokkenheid
Bij aanvang
Nog actueel
Efficiency (goedkoper/beter georganiseerd)
Ja
Ja
Effectiviteit (beter resultaat)
Ja
Ja
Wettelijke verplichting
Nee
Ja
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: Nee
Financiën
Vermogen
Bedragen zijn in duizenden euro's
Prognose saldo 1/1/2019
op basis van 2016prognose saldo 31/12/2019
Eigen vermogen
975
975
Vreemd vermogen
81
81
Bijdrage van de gemeente Utrecht
Bedragen zijn in duizenden euro's
2019
2020
2021
2022
Opgenomen in GU begroting
356
356
356
356
Opgenomen in VP/GR begroting
356
356
356
356
Verschil
0
0
0
0
Toelichting op verschil: Geen verschil
(Prognose) resultaat: Nihil
Is het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) van toepassing: Nee
Is het Besluit Begroting en verantwoording (BBV) nagevolgd: niet van toepassingRisico’s
Zijn er risico’s opgenomen in de risicoparagraaf: Nee
Geven de risico’s aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: NeeOntwikkelingen
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: NeeGeven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: Nee
Kan de gemeente het publieke belang (indien van toepassing) ondertussen ook als opdrachtgever (inkoop), subsidieverlener- of regelgever voldoende behartigen: Nee.
Vereniging parkmanagement De Wetering - Haarrijn
Organisatie en doel
Doel: Onderhoud openbare ruimte, registratie erfpachters en waarborgen architectonische waardenPublieke taak: Nee
Deelnemers: erfpachters die lid zijn van de vereniging
Juridische vorm: vereniging
Standplaats: Utrecht
Toegevoegde waarde van de gemeentelijke betrokkenheid
Bij aanvang
Nog actueel
Efficiency (goedkoper/beter georganiseerd)
Ja
Ja
Effectiviteit (beter resultaat)
Ja
Ja
Wettelijke verplichting
Nee
Nee
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: Nee
Financiën
Vermogen
Bedragen zijn in duizenden euro's
Prognose saldo 1/1/2019
op basis van 2016prognose saldo 31/12/2019
Eigen vermogen
495
495
Vreemd vermogen
145
145
Bijdrage van de gemeente Utrecht
Bedragen zijn in duizenden euro's
2019
2020
2021
2022
Opgenomen in GU begroting
226
226
226
226
Opgenomen in VP/GR begroting
226
226
226
226
Verschil
0
0
0
0
Toelichting op verschil: Geen verschil
(Prognose) resultaat: Nihil
Is het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) van toepassing: Nee
Is het Besluit Begroting en verantwoording (BBV) nagevolgd: niet van toepassingRisico’s
Zijn er risico’s opgenomen in de risicoparagraaf: Nee
Geven de risico’s aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: NeeOntwikkelingen
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: NeeGeven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: Nee
Kan de gemeente het publieke belang (indien van toepassing) ondertussen ook als opdrachtgever (inkoop), subsidieverlener- of regelgever voldoende behartigen: Nee.
P&R Uithof/Sciencepark Utrecht
Organisatie en doel
Doel: Door het bieden van een combinatie van een goede parkeervoorziening aan de rand van de stad gecombineerd met snel openbaar vervoer naar de binnenstad zet de gemeente in op het afvangen van autoverkeer in de stad. Op deze manier hoopt de gemeente een goed alternatief te bieden voor automobilisten met bestemming Utrecht voor parkeren in de binnenstad. De gemeente is daarom eigenaar van 500 van de 2.000 parkeerplaatsen in de P&R. De Vereniging van eigenaren regelt het beheer, de vaste lasten en het onderhoud.Publieke taak: Nee
Deelnemers: Universiteit Utrecht, Universitair Medisch Centrum Utrecht, Hogeschool Utrecht, gemeente Utrecht.
Juridische vorm: Vereniging
Standplaats: Utrecht
Toegevoegde waarde van de gemeentelijke betrokkenheid
Bij aanvang
Nog actueel
Efficiency (goedkoper/beter georganiseerd)
Ja
Ja
Effectiviteit (beter resultaat)
Nee
Ja
Wettelijke verplichting
Nee
Ja
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: Nee
Financiën
Vermogen
Bedragen zijn in duizenden euro's
Prognose saldo 1/1/2019
op basis van 2016prognose saldo 31/12/2019
Eigen vermogen
445
-
Vreemd vermogen
0
-
Bijdrage van de gemeente Utrecht
Bedragen zijn in duizenden euro's
2018
2019
2020
2021
Opgenomen in GU begroting
192
192
192
192
Opgenomen in VP/GR begroting
192
192
192
192
Verschil
0
0
0
0
Toelichting op verschil: niet van toepassing
(Prognose) resultaat:
Is het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) van toepassing: Nee
Is het Besluit Begroting en verantwoording (BBV) nagevolgd:Risico’s
Zijn er risico’s opgenomen in de risicoparagraaf: Nee
Geven de risico’s aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: NeeOntwikkelingen
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: NeeGeven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: Nee
Kan de gemeente het publieke belang (indien van toepassing) ondertussen ook als opdrachtgever (inkoop), subsidieverlener- of regelgever voldoende behartigen: niet van toepassing.