Wat gaan we daarvoor doen?
Uitvoeren van de maatregelen in het kader van mobiliteitsmanagement (De Gebruiker Centraal), schoon vervoer, goederenvervoer en verkeersmanagement
Mobiliteitsmanagement
We bouwen voort op de resultaten die we hebben gehaald met de uitvoering van het Actieplan De Gebruiker Centraal, rondom de doelgroepen werknemers, kinderen, inwoners, studenten en bezoekers. Dit zal gebeuren met een nieuw projectenpakket, waarbij ook samengewerkt wordt met de regiopartners via het “Slim en Duurzaam UNed”. We blijven ons daarbij richten op belangrijke verandermomenten in het persoonlijk leven, zoals verhuizen. En we blijven zoveel mogelijk werken met een maatwerkaanpak en via intermediairs, zoals scholen, en werkgeversplatforms. Zo verleiden we mensen tot meer duurzame mobiliteitskeuzes die zorgen voor een meer leefbare en bereikbare stad.
Onderdeel van het nieuwe pakket zijn in ieder geval de werkgeversaanpak en een wijken-/buurten- en scholenprogramma. De werkgeversaanpak krijgt invulling via de U15, een netwerk van werkgevers die werkgevers in verschillende werkgebieden aanspoort en helpt duurzame mobiliteitskeuzes voor hun werknemers mogelijk te maken. De aanpak in Lage Weide, De Wetering, USP, Kanaleneiland-Zuid en Utrecht Centrum wordt voortgezet. En nieuwe terreinen, bijvoorbeeld Papendorp, worden toegevoegd.
Via de scholenaanpak maken we het voor kinderen normaal dat zij zo veel mogelijk lopen en fietsen. Met het wijken-/buurtenprogramma wordt duurzame mobiliteit voor iedereen in wijken en buurten bevorderd door gebruik te maken van lokale netwerken. Onder meer fietslessen voor statushouders en andere inwoners die (nog) niet hebben leren fietsen zijn onderdeel van dit pakket.
Ook stimuleren we kleinschalige vormen van buurtvervoer. We stimuleren het delen van (elektrische) auto’s (Green Deal Autodelen) en andere vervoersmiddelen, door innovatieve concepten en initiatieven van burgers en bedrijven te ondersteunen. We realiseren een parkeerhub in een bewonersparkeergarage.
Daarnaast maken we mobiliteitsmanagement en deelmobiliteit steeds meer integraal onderdeel van stedelijke ontwikkelingen en infrastructurele maatregelen. Bij nieuwe stedelijke gebieden stimuleren we duurzame mobiliteitskeuzes met smart mobility maatregelen zoals 'mobility as a service' (MaaS) en 'mobility hubs'. En bij herinrichtingen zoals de Westelijke Stadsboulevard maken we een duurzaam mobiliteitsaanbod steeds meer een integraal onderdeel van de oplossing.
Schoon Vervoer
We gaan door met het stimuleren en faciliteren van schone mobiliteit in Utrecht, waarbij we een koppeling maken met ruimtelijke ontwikkelingen en met de energietransitie en de doelstellingen van het landelijke Klimaat- en Energieakkoord.
De business case voor oplaadinfrastructuur komt steeds dichterbij, evenals betaalbare elektrische auto’s met een grote actieradius. We optimaliseren daarom de oplaadinfrastructuur voor elektrische auto’s (Green Deal Elektrisch Vervoer) en sluiten in 2019 een nieuwe concessie af, waarbij we expliciet doelstellingen opnemen op gebied van de energietransitie (te denken valt aan het verder faciliteren van ‘smart solar charging’).
We zetten samen met de Provincie en Qbuzz in op het verder uitrollen van zero emission bussen in de stad. We gaan door met onze aanpak van overlast van brom- en snorfietsen, en verplaatsen snorfietsen daar waar dat kan naar de rijbaan.
We stimuleren de overstap naar schoon vervoer in de bouwsector (Green Deal Het Nieuwe Draaien).
In 2019 worden de nog lopende maatregelen uit het actieplan Schoon Vervoer overgeheveld naar het nieuwe pakket luchtmaatregelen dat momenteel wordt ontwikkeld. Dit pakket luchtmaatregelen wordt ondergebracht binnen het Programma Duurzaamheid. De resterende middelen voor Schoon Vervoer worden daar, bij de Voorjaarsnota 2019, eveneens ondergebracht.
Goederenvervoer
We zetten in het goederenvervoer in op schone logistiek en op efficiëntie door bundeling. Hiermee borduren wij voort op de beweging die de afgelopen jaren is ingezet door veel bedrijven. En geven we invulling aan het Raamwerk Zero Emission Stadslogistiek dat we in 2017 hebben afgesproken met zowel vervoerders, leveranciers als binnenstadsondernemers. We gaan verder met onze gezamenlijke ambitie om in 2025 de binnenstad emissieloos te bevoorraden en op deze manier een bijdrage te leveren aan een aantrekkelijke binnenstad. Net als de afgelopen jaren zetten we een logistieke makelaar in om bedrijven te helpen bij de omslag richting schonere, slimmere en efficiëntere stadsdistributie.
We stimuleren het gebruik van logistieke hubs, samen met bedrijven in een gebied. Bijvoorbeeld in het stationsgebied: begin 2018 heeft de Green Business Club (GBC) Utrecht Centraal een intentieovereenkomst getekend met als doel emissievrij goederenvervoer voor het stationsgebied in 2025. Momenteel wordt onderzocht of een groene hub, waarin goederenstromen van en naar de bedrijven in het stationsgebied gebundeld kunnen worden, haalbaar is. En bij de herinrichting van de Voorstraat, Burgemeester Reigerstraat en Nachtegaalstraat wordt een haalbaarheidsstudie gedaan voor een hub voor Utrecht Oost. In beide gevallen willen we, indien haalbaar, met de betrokken bedrijven in 2019 tot realisatie komen.
Daarnaast stimuleren we bundeling en verschoning in specifieke sectoren, omdat verschillende goederenstromen om verschillende oplossingen vragen. Een voorbeeld is de bouwlogistiek. De positieve tussenresultaten van de pilots in Utrecht met het gebruik van bouwhubs bij grote bouwprojecten, zoals aanzienlijke vermindering van verkeersintensiteiten, reductie in CO2-emissie, hogere bouwsnelheid én verminderde bouwkosten, vragen om een vervolg. In 2019 gaat Utrecht samen met de stakeholders stappen zetten om het gebruik van bouwhubs bij bouwprojecten te stimuleren.
Wij voeren onze logistieke activiteiten waar mogelijk uit via de regionale samenwerking van het “Slim en Duurzaam UNed. Dit is financieel voordelig (cofinanciering) én vergroot de effectiviteit, omdat logistieke bedrijven vaak (boven)regionaal opereren.
Verkeersmanagement
Het meldpunt Verkeerslichten houden we in stand. Het is een goede manier om signalen en suggesties uit de stad op te halen en samen te werken aan een goede en veilige doorstroming van het verkeer. Bij de verkeerslichten krijgen fietsers en voetgangers zoveel mogelijk groen licht. Voor de stadsboulevards is dynamisch verkeersmanagement een essentieel onderdeel. De aanpak op ’t Goylaan was daarbij nieuw voor de gemeente. Voor de westelijke stadsboulevard zetten we dynamisch verkeersmanagement in tijdens de uitvoering en vanzelfsprekend in de eindsituatie. Het resultaat is een doorstroming voor bus, fiets en voetgangers zonder dat de toevoerwegen oververzadigd zijn. Voor deze en andere nieuwe DVM systemen borgen wij het structureel beheer en onderhoud ervan in de bestaande organisatie van de gemeente en het regionaal verkeersmanagement. DVM in de stad sluit naadloos aan op het regionale verkeersmanagement en regionale projecten zoals het project Proof of Concept Utrecht-Zuid. In dit project worden nieuwe regelconcepten in de praktijk uitgeprobeerd, zoals in een groter deel van het netwerk de verschillende verkeerslichten met elkaar laten “praten” en beslissingen laten nemen. Belangrijk hierbij is dat de nieuwe technieken en werkwijzen goed worden ingebed in de bestaande organisatie.
Jaarlijks stellen we een planning op waarbij de uitvoering van grote projecten zodanig op elkaar wordt afgestemd dat verkeershinder zo veel als mogelijk wordt vermeden. Ook hierin werken we samen met andere overheden.
Prestatie-indicatoren
Nul- | Reali- | Doel- | Doel- | Doel- | Doel- | Details | |||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Uitvoering maatregelen schoon (goederen) vervoer | in uitvoering | in uitvoering | in uitvoering | in uitvoering | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||
Uitvoering maatregelen mobiliteitsmanagement | in uitvoering | -in uitvoering | in uitvroering | in uitvoering | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||
Oplaadpalen | 2013 | 72 | 475 | in de op OR: 400. Semi openbare laadpalen: 200 | n.n.b. | n.n.b. | |||||||||||||||||||||||||
|