Wat gaan we daarvoor doen?
Uitvoeren van maatregelen autoparkeren die bijdragen aan een aantrekkelijke en bereikbare stad
We werken aan de nieuwe parkeernota, die bijdraagt aan het doel het autogebruik niet te laten groeien en de kwaliteit van de openbare ruimte te verbeteren. Daarbij rekening houdend met technologische en maatschappelijke ontwikkelingen. Onderdeel van de nota zijn een uitwerking van de parkeernormen en aanpassing van de procedure invoeren betaald parkeren. In de nota gaan we ook in op hoe we de ambitie om de Oudegracht, het Janskerkhof en het Stadhuisplein autovrij te maken, gaan invullen. De verdere ontwikkeling van parkeren op afstand in relatie tot de ontwikkelingen in de prioritaire gebieden en het centrum komt ook aan bod, evenals het stimuleren van deelautogebruik en elektrisch rijden door middel van parkeermaatregelen.
We verkleinen het verschil in prijs tussen straatparkeren en parkeren in een garage, onder meer door een verhoging van de parkeertarieven voor bezoekers en het verhogen van de tarieven voor vergunningen voor straatparkeren in de drukste gebieden van de stad (A1 en A2 zones, bewoners en zakelijk parkeren). Voor die vergunninghouders bieden we als alternatief abonnementen in de P&R, tegen een sterk gereduceerd tarief. Zo stimuleren we het parkeren in garages en dringen we het parkeren op straat terug.
De prioritering en inzet van de handhaving van betaald parkeren op straat worden opgenomen in het integrale Handhavingsprogramma 2019. We blijven inzetten op informatiegestuurd handhaven. De derde en vierde scanauto die eind 2019 operationeel zijn, dragen hier verder aan bij. Ook de implementatie van de digitalisering van het laatste parkeerproduct, het GehandicaptenParkeerKaart, draagt bij aan een verdere optimalisering van de handhaving.
In Leidsche Rijn wordt gebouwd aan de parkeergarage Leidsche Rijn. Deze parkeervoorziening, biedt met circa 550 parkeerplaatsen ruimte aan zowel gewone parkeerders als P+R reizigers. Medio 2019 zal deze garage in gebruik worden genomen.
Uitvoeren van maatregelen fietsparkeren die bijdragen aan de kwaliteit van de openbare ruimte
Het beleid voor fietsparkeren is onderdeel van de nieuwe parkeernota. In de Binnenstad wordt gewerkt aan het uitbreiden van het aantal fietsparkeerplekken, zowel inpandig als op de plekken waar het autoparkeren wordt teruggebracht. De Neudestalling wordt naar verwachting eind 2019 opgeleverd. Ook in het Stationsgebied wordt gezocht naar verdere uitbreiding van het aantal fietsparkeerplekken. Daarbij onderzoeken we de mogelijkheden van een extra fietsenstalling. Verder investeren we in kleinschalig buurtparkeren en in overstappunten van auto naar OV/fiets (P+R) of van OV naar de fiets. Overal nemen we mogelijkheden voor het aanbieden van deelfietsen en het opladen van elektrische fietsen mee.
Prestatie-indicatoren
Nul- | Reali- | Doel- | Doel- | Doel- | Doel- | Details | |||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stimuleren P+R gebruik | in uitvoering | - | gereed | - | - | ||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||
Buurtstallingen | - | 0 | +2 | +2 | +2 | n.n.b. | |||||||||||||||||||||||||
|