Wat gaan we daarvoor doen?
Verhogen van de (zakelijke en toeristische) bekendheid van de stad
Het toerisme in Utrecht bloeit en dat draagt bij aan bevordering van de werkgelegenheid en een economisch vitale en bruisende stad.
We gaan extra de opbrengst uit de toeristenbelasting besteden aan de prolongatie van het evenementenfonds en de mogelijke organisatie van La Vuelta. We willen ruimte geven aan grootschalige stadsmerkversterkende evenementen die bij dragen aan de (inter)nationale bekendheid van Utrecht als aantrekkelijke stad voor grootstedelijke evenementen in navolging van het succesvolle Stijljaar. We stimuleren een duurzame sector met de ambitie dat evenementen in de openbare ruimte over vier jaar duurzaam georganiseerd zijn. Ook werken we met het opstellen van locatieprofielen in 2018 en 2019 aan spreiding van evenementen in tijd, doelgroep en locatie. Deze profielen hebben tot doel betere, completere en gebruiksvriendelijkere informatie over de evenementenlocaties in Utrecht - inclusief richtlijnen voor het gebruik van de locatie als inspiratie voor organisatoren, als informatie voor omwonenden en belanghebbenden en als basis voor vergunningverlening door de gemeente.
We blijven de regiefunctie op toerisme versterken, waarbij samenwerking met zowel de sector als met bewoners onze aandacht heeft. We zetten in op het goed faciliteren van bezoekersgroei, waarmee we willen zorgen voor een aantrekkelijke, gastvrije, persoonlijke, schone binnenstad met een gezond woon-, leef- en vestigingsklimaat. Om optimaal te profiteren van de toeristische activiteiten is het van belang dat de infrastructuur op orde is en aansluit bij de verwachtingen van de bezoeker. We zetten in op aantrekkelijke voorzieningen, verblijfsaccommodaties, en bijvoorbeeld goede bereikbaarheid en vindbaarheid. Het gemak van internationale (zakelijke) bezoekers om in onze stad en regio te reizen, vergroten we door het reizen via OV eenvoudiger te maken. We gaan door met het vergroten van het inzicht in de toeristische markt door onderzoek.
Utrecht Marketing heeft de meerjarige opdracht gekregen de stad beter op de kaart te zetten bij bewoners, bezoekers, bedrijven en talent. Er wordt gericht marketing gevoerd waarin ons aanbod van kunst, cultuur en erfgoed (Gerrit Rietveld, Nijntje, Domtoren) toeristisch wordt benadrukt aan de hand van vier thema’s: stimulering van kenniscongressen, erfgoed, gebruik van evenementen en ontwikkeling van Utrecht als fietsstad.
De (inter)nationale bezoeker wordt uitgenodigd om ook de andere delen van Utrecht te ontdekken ('live like a local'). Niet alleen de historische binnenstad wordt in de spotlights gezet, maar ook de iconen daarbuiten, zoals Kasteel de Haar en het Rietveld Schröderhuis. Het spreiden van de bezoeker in ruimte en tijd faciliteren we door het verbeteren van de toeristische infrastructuur, bijvoorbeeld door grootstedelijke bewegwijzering, vindbaarheidsprojecten, stadsplattegronden buiten de binnenstad en het prolongeren van de samenwerking voor internationaal toerisme in de regio. Daarbij zetten we nadrukkelijk niet in op massatoerisme, maar sturen erop dat het toerisme blijft passen bij het karakter van de stad en zoeken daarbij een juiste balans tussen levendigheid en leefbaarheid.
Daarnaast willen we majeure ontwikkelingen in de stad toeristisch beter benutten. Zo kan de restauratie van de Domtoren de komende drie jaar ook juist als toeristische trekker worden benut door middel van storytelling.
Prestatie-indicatoren
Nul- | Reali- | Doel- | Doel- | Doel- | Doel- | Details | |||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Aantal publicaties in buitenlandse bladen | 50 (2009) | 114 | 140 | 140 | 180 | 180 | |||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||
Aantal nieuwe grote samenwerkingsprojecten/initiatieven met stakeholder uit de festival en evenementenwereld | 1 (2015) | 1 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||||||||
|