Wat gaan we daarvoor doen?
Voorbereiden van leerlingen op hun schoolloopbaan en ontwikkeling van hun talenten in en om de school
Cognitie 0 - 12 jaar
In 2019 harmoniseren we de peuterspeelzalen en de kinderopvang. We bieden continuïteit in het voorschoolse aanbod met een eenjarige beleidsregel in een open speelveld. Ook bieden we nieuwe aanbieders een financiële tegemoetkoming om te voldoen aan de Utrechtse kwaliteitseisen voor het uitvoeren van voorschoolse educatie. Een goede kwaliteit van voorschoolse educatie is essentieel in het kader van ons streven naar kansengelijkheid in het onderwijs.
In 2019 zal ook, in afstemming met de houders van kindercentra, een meerjarige opdracht/beleidsregel voor de uitvoering van Voorschoolse Educatie vanaf 2020 worden voorbereid. Dit geeft ons de mogelijkheid om met alle betrokkenen de voorschoolse educatie vanaf 2020 zorgvuldig vorm te geven. We handhaven ons streven naar een bereikpercentage van 95% doelgroeppeuters voor 2019.
Op basis van de oorspronkelijke afspraken met het Rijk over het Bestuursakkoord en Onderwijsachterstanden (2012-2015) en het uitblijven van een nieuw beleidskader en duidelijkheid over het budget vanaf 2019, is ervoor gekozen om het bestaande beleid voor de Taalschool, leertijduitbreiding (in de vorm van schakelklassen en extra uren leertijd) en de Brede School Academie voor schooljaar 2018-2019 te continueren. Ook continueren we in 2019 de zomerscholen. Samen met de onderwijspartners in de stad ontwikkelen we een visie op het Onderwijsachterstandenbeleid voor de periode 2019-2022. We maken vanaf augustus 2019 afspraken hoe we de overgang naar de nieuwe periode gaan vormgeven (schooljaar 2019-2020), zodat er geen veranderingen zijn lopende het schooljaar.
Ook continueren we in 2019 het versterken van educatief partnerschap met ouders. Ouders hebben grote invloed op de kansen van hun kinderen. Belangrijk is om de benadering van kinderen thuis en op school dan ook goed met elkaar af te stemmen. Hiervoor worden onder meer de ouderlokalen ingezet als plek voor ontmoeting en samenwerking tussen buurt, school en ouders.
Zorg 0-12 jaar
Wij continueren de (verdere versterking van) de kernpartneraanpak in de voorschoolse voorzieningen en de (speciale) basisscholen. Specifiek gaan we aan de slag met de overgang van de voorschoolse periode naar het primair onderwijs (PO). We geven vorm aan een goede (warme) overdracht van leerlingen en effectieve uitwisseling van relevante onderwijs- en hulpverleningsvragen. In samenwerking met ouders, scholen en kernpartners geven we uitvoering aan het thuiszitterspact 'Van thuiszitten naar schoolgaan'. Verder continueren we de inzet van leerlingbegeleiding, het zorgplatform, het project Kleuter Extra en conciërges in het basisonderwijs. We werken verder aan de opgave om de combinatie van onderwijs en zorg zo goed mogelijk te combineren. We doen dit onder andere door een effectieve vorm van zorgbekostiging op schoolniveau, die aansluit bij wat de school en de leerlingen nodig hebben. Om van elkaar te blijven leren ontwikkelen we een intensief gemeenschappelijk leerprogramma voor alle kernpartners (jeugdgezondheidszorg, leerplicht, buurtteam, samenwerkingsverband én onderwijs).
Talentontwikkeling en burgerschap
Ook in 2019 organiseren we op veel scholen programma’s met activiteiten die de brede talentontwikkeling versterken, bijvoorbeeld op het terrein van sport, cultuur, techniek en media. We maken hiervoor middelen vrij voor alle scholen met meer dan 15% gewichtenleerlingen. Er zijn in 2019 elf 'Brede Scholen' en dertien 'losse scholen' waar dit voor geldt. Het gaat in totaal om 53 schoollocaties met ruim 14.000 leerlingen.
Een Brede School bestaat uit één of meer scholen die op basis van een gezamenlijke pedagogische visie en een activiteitenplan invulling geven aan talentontwikkeling en ouderbetrokkenheid. We maken onder andere gebruik van de regeling voor combinatiefuncties bij de talentontwikkeling op scholen voor de subsidiëring van coördinatoren van de Brede School, maar ook buurtsportcoaches en cultuurcoaches vallen hieronder. 'Brede Scholen' met meer dan 15% gewichtenleerlingen ontvangen ook een activiteitenbudget.
In 2018 is op basis van de positieve evaluatie van deze landelijke Impuls voor Combinatiefuncties door het Mulier instituut, door het ministerie van VWS voorgesteld om deze regeling uit te breiden vanaf 2019 met 650 fte’s landelijk. Gemeenten moeten daarbij wel 60% co-financieren. We onderzoeken hoe we dekking vinden voor uitbreiding in de stad Utrecht.
Op het terrein van burgerschapsonderwijswordt in het Primair Onderwijs (PO) op circa 75% van de scholen en samenwerkingspartners de methodiek van de Vreedzame School en Vreedzame wijk gebruikt. Het project 'terrorisme bespreken in de klas', dat vanuit Utrecht zijn we Samen is gestart en als pilot in 2018 op drie PO scholen en drie VO scholen is uitgevoerd, breiden we uit naar meer scholen. De gemeente legt dit niet op, maar scholen kunnen hier zelf voor kiezen.
Cultuureducatie
Voor het jaar 2018 heeft 96% van de scholen een aanvraag ingediend voor cultuureducatie. We faciliteren aanbod en vraag door vanaf eind 2018 een laagdrempelige website aan te bieden, waarop de scholen een zo groot mogelijk aanbod aan culturele instellingen kunnen vinden. De website geeft korte informatie en linkt door naar de sites van de instellingen zelf.
Integrale Kind Centra (IKC)
De stuurgroep Integrale Kindcentra Utrecht zet haar werk voort in 2019. We zijn als gemeente via de landelijke kopgroep Wethouders voor Kindcentra aangesloten op de landelijke en lokale ontwikkelingen rondom de Integrale Kindcentra (IKC). De door betrokken partijen gezamenlijk gefinancierde coördinator zal ook in 2019 ondersteuning bieden. Doel is enerzijds kennisdeling rond de ontwikkeling van integrale kindcentra en anderzijds ondersteuning van bestaande en nieuwe samenwerkingsinitiatieven in de stad om op korte termijn meer Integrale Kindcentra te realiseren
Prestatie-indicatoren
Nul- | Reali- | Doel- | Doel- | Doel- | Doel- | Details | |||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
% bereik doelgroeppeuters | 89% | 95% | 95% | 95% | 95% | ||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||
Aantal brede scholen | 12 | 12 | 11 | 11 | 11 | ||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||
Aantal combinatie functionarissen (fte) sport, cultuur en onderwijs | 26,8 | 26,8 | 9,8 | 9,8 | 9,8 | ||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||
Het aantal thuiszitters (aantal kinderen dat langer dan 3 maanden thuis heeft gezeten zonder passend aanbod) | 4/30.000 | 15/30.000 | 5/30.000 | 0 | 0 | ||||||||||||||||||||||||||
|