Wat gaan we daarvoor doen?
We maken en monitoren prestatie-afspraken met de Utrechtse corporaties
In 2016 zijn de Prestatieafspraken 2017-2020 vastgelegd na gezamenlijk overleg met corporaties, huurders en gemeente. De belangrijkste onderwerpen daarin zijn betaalbaarheid, beschikbaarheid, duurzaamheid en kwaliteit. De afspraken worden jaarlijks geactualiseerd. Ook in 2019 zullen de afspraken worden geactualiseerd. In het najaar van 2019 wordt er over het jaar 2018 een monitor opgesteld.
Gekoppeld aan de nieuwe Woonvisie en binnen de context van het Stadsakkoord willen we met de corporaties nieuwe afspraken maken voor de duur van vier jaar.
We stellen een regionale huisvestingverordening op en voeren deze uit
Samen met vijftien regiogemeenten heeft de gemeente Utrecht een huisvestingsverordening. Uitgangspunt van de verordening is een eerlijke verdeling van de schaarse sociale huurwoningen met zo veel mogelijk behoud van vrije vestiging en transparantie voor de woningzoekende. Er wordt gestreefd naar uniforme regels voor de hele regio. Er is echter ook ruimte voor lokale invullingen waar de omstandigheden daarom vragen. In 2018 is gestart met de voorbereiding van een nieuwe verordening, medio 2019 moet deze van kracht zijn. Voor het onderdeel over de woonruimtevoorraad: 'splitsen en omzetten' gelden sinds 2016 specifieke regels voor de gemeente Utrecht.
We stimuleren en faciliteren het woningaanbod in de middeldure huur- en koopsector voor studenten en starters
- We zetten het Actieplan Studentenhuisvesting Utrecht proactief voort. We faciliteren de totstandkoming van de geplande projecten, we stimuleren nieuwe initiatieven en flexibele concepten en monitoren de tijdelijke eenheden in te slopen huurwoningen. Specifiek hebben wij aandacht voor het faciliteren van de groeiende behoefte aan huisvesting van internationale studenten. Wij sturen ook op kwaliteit en betaalbaarheid van studentenhuisvesting en betrekken ook de particuliere kamerverhuur, de aanpak van huisjesmelkersproblematiek (of aanpak notoire huisjesmelkers) bij het Actieplan.
- We zetten het Actieplan Middenhuur voort. Middenhuur is een categorie die van belang is voor de doelgroepen net afgestudeerden, jonge huishoudens die instromen in sociale huur maar vervolgens niet kunnen doorstromen en daardoor in feite scheefwonen, en gezinnen met een middeninkomen. De prognose voor de productie van middenhuurwoningen toont de komende drie jaar een stijging. Afgelopen periode was echter de druk op het middenhuursegment terug te zien in oplopende vierkante meterprijzen: woningen die qua huurprijs in het middensegment thuishoren worden steeds kleiner. Daarom ligt, naast de blijvende inzet op productie, het accent in het Actieplan Middenhuur op een redelijke verhouding van prijs en oppervlakte van middenhuurwoningen.
- We willen ruimte scheppen voor nieuwe (gemengde) woonconcepten, stimuleren dat in één complex verschillende groepen (jongeren, uitstromers uit de MO/BW, statushouders, ouderen en/of gezinnen) samenwonen en op die manier onderlinge contacten en integratie bevorderen. Wij werken hierin samen met Maatschappelijke Ontwikkeling, opvanginstellingen, beheerorganisaties en corporaties.
- Ook in 2019 bestrijden we via de inzet van het Huurteam Utrecht misstanden op de (particuliere) huurwoningmarkt.
- Met het Fonds Toevoegen Woonruimte stimuleren we de verruiming van het aanbod van betaalbare zelfstandige woonruimte voor onder andere starters en studenten door verbouw van bestaande bedrijfspanden.
- We gaan onderzoeken of inzet op jongerencontracten kan helpen bij huisvesting van jongeren
We stimuleren en faciliteren de huisvesting van bijzondere doelgroepen
Onderdeel van de prestatieafspraken met de Utrechtse woningcorporaties zijn de inspanningen die zij leveren op het gebied van de huisvesting van vergunninghouders, de uitstroom uit de instellingen voor maatschappelijke opvang en (openbare) geestelijke gezondheidszorg en de huisvesting van kwetsbare jongeren. Door de toename van het aantal vergunninghouders in de laatste jaren en omdat meer mensen met zorgbehoefte langer zelfstandig blijven wonen, groeit het tekort aan geschikte sociale huurwoningen. Daarom zal, zowel binnen als buiten het bezit van de corporaties, gezocht worden naar alternatieve –eventueel langdurig tijdelijke- huisvestingsmogelijkheden. Gezien de schaarste op de Utrechtse woningmarkt is dit een complexe opgave. We streven naar een evenwichtige geografische spreiding van de speciale doelgroepen over de wijken.
Prestatie-indicatoren
Nul- | Reali- | Doel- | Doel- | Doel- | Doel- | Details | |||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Aantal toegevoegde daken met zonnepanelen corporaties | n.v.t. | n.n.b. | n.b. | n.b. | n.b. | ||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||
Aantal woningen nul op de meter bij corporaties | n.v.t. | n.n.b. | n.b. | n.b. | n.b. | ||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||
Gemiddelde energieindex corperatieswoningen | n.v.t. | 1,48 | n.v.t. | 1,30 | n.t.b. | ||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||
Start bouw beleggershuurwoningen | 45 | 1510 | 1250 | p.m. | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||
Opnames zelfstandige en onzelfstandige woningen door huurteam Utrecht | 450 | 450 | 450 | 450 | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||
Aantal rollatorwoningen in sociale huur | 2016 | - | - | - | - | - | |||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||
Aantal nultredewoningen in sociale huur | 2016 | 568 | 500 | 500 | 500 | 500 | |||||||||||||||||||||||||
|