Wat gaan we daarvoor doen?
Betrekken van bewoners bij vraagstukken die voor hen belangrijk zijn
De gemeenteraad organiseert raadinformatiebijeenkomsten waar inwoners en organisaties mee kunnen praten over een specifiek onderwerp. Tijdens deze bijeenkomsten kunnen inwoners, ondernemers en organisaties invloed uitoefenen door hun mening te geven over een plan of voorstel voordat de raad er een besluit over neemt. De verwachting is dat in 2019 ongeveer 100 raadinformatiebijeenkomsten georganiseerd worden op 25 dagen afhankelijk van de onderwerpen die aan bod komen in de gemeenteraad. Bewoners worden uitgenodigd via de social media en binnengekomen reacties worden voor de raadinformatiebijeenkomsten gedeeld met raadsleden. Iedereen die mee wil praten, kan zich aanmelden op de site. De gemeenteraad heeft een groot bereik op Facebook en Twitter. De kanalen waar inwoners hun informatie halen, zijn leidend voor de communicatie. Daarom komt er in 2019 ook een eigen Youtube kanaal. Met vlogs laat de gemeenteraad achter de schermen kijken en worden onderwerpen die betrekking hebben op democratie toegelicht. Ook nodigt de raad op verschillende momenten in het jaar inwoners uit als Gast van de Raad. Zij worden, vaak voor een raadsvergadering, ontvangen door raadsleden, krijgen uitleg over het raadswerk en het besluitvormingsproces. Naast een open uitnodiging via social media worden per Gast van de Raad ook 200 aselecte uitnodigingen verstuurd. Jaarlijks brengt de gemeenteraad een werkbezoek aan iedere Utrechtse wijk. Dit bezoek heeft een thema dat in overleg met wijkbewoners wordt bepaald en gaat over onderwerpen die belangrijk zijn voor de wijk en waarmee de raad aan de slag kan. In het voorjaar wordt een Top van Utrecht georganiseerd. Een breed stadsgesprek waar inwoners en organisaties, de raad en het college met elkaar de opgaven van de stad, dilemma’s en oplossingsrichtingen bespreken en waar maatschappelijke initiatieven zich kunnen presenteren.
Om zoveel mogelijk Utrechters mee te laten praten en waar mogelijk mee te laten beslissen over onderwerpen die hen rechtstreeks raken, zoeken we hen gericht op. Daarvoor organiseren we buurtgesprekken over thema’s die specifiek spelen in een buurt. Dat kan digitaal of fysiek. Daarbij zijn wij duidelijk over randvoorwaarden, financiële mogelijkheden en besluitvorming.
We werken in alle wijken met wijkopgaven, als opvolger van de wijkactieprogramma’s. De wijkopgaven zijn van en voor inwoners, ondernemers en organisaties uit de wijk en gemeente. Het gaat om opgaven in de wijk die meerjarige inzet vragen. De opgaven zijn dynamisch en blijven onderwerp van gesprek met de buurten en wijken zodat we ze kunnen ze aanpassen als veranderingen in een buurt of wijk daarom vragen. We zorgen dat onze gesprekspartners een goede afspiegeling van de buurt en wijk zijn. De wijkopgaven per wijk staan in een bijlage van deze begroting.
Voor de behandeling van de Voorjaarsnota 2019 komen we met het plan vernieuwing wijkparticipatie. Daarin kijken we onder andere naar de rol en de functie van de wijkraden en naar digitale participatie. We zetten digitale participatie in om meer mensen in de wijken en buurten bereiken, waaronder jongeren. Digitale participatie is altijd een middel naast andere participatievormen omdat iedereen moet kunnen deelnemen ook mensen met weinig digitale vaardigheden. Juist een mix van methoden kan de meedenkkracht van (verschillende) bewoners versterken en verbreden.
Ruimte scheppen voor en stimuleren van initiatieven van bewoners voor het collectief belang van buurt, wijk of stad
Wij geven ruimte aan de organisatiekracht van inwoners, als aanvulling op en soms vervanging van dat wat de gemeente en professionele organisaties doen. Met het groene golf team maken we het initiatiefnemers makkelijker om de weg binnen de gemeente te vinden. Wij zorgen dat een aanvraag of voorstel voor een initiatief soepel door het besluitvormingsproces loopt en signaleren dilemma’s om van te kunnen leren. Dat helpt ons bij het flexibel maken van beleids- en beheerinstrumenten voor initiatieven uit de stad zodat initiatieven met maatschappelijk waarde kunnen verduurzamen.
Het Initiatievenfonds is één van de weinige fondsen waar individuele personen subsidie kunnen aanvragen. Wij blijven ons inzetten om het Initiatievenfonds voor iedereen toegankelijk te maken. Door het ondersteunen van bewoners bij aanvragen en het onder de aandacht brengen van het Initiatievenfonds. De wijkbureaus spelen daarin een belangrijke rol. Aanvragen handelen we zo snel mogelijk af. Gedurende de tijd dat de aanvraag loopt houden we de aanvragers op de hoogte van de voortgang.
Prestatie-indicatoren
Nul- | Reali- | Doel- | Doel- | Doel- | Doel- | Details | |||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Aantal raadsinformatiebijeenkomsten | 23 (2009) | 29 | 25 | 25 | 25 | 25 | |||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||
Percentage inwoners dat op een of meerdere manieren heeft geparticipeerd om beleid, plannen of activiteiten van de gemeente te beïnvloeden | 17,7% (2017) | 18% | 18% | 20% | 20% | 22% | |||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||
Percentage inwoners dat een (burger)initiatief heeft genomen | 4,7% (2017) | 4,7% | 4,7% | 5% | 5% | 6% | |||||||||||||||||||||||||
|