Wat gaan we daarvoor doen?
Achterstallig onderhoud wegwerken en voorkomen
Bij het bepalen van het achterstallig onderhoud maken we gebruik van beheersystemen en de daarbij behorende beheersystematiek. Met het prioriteringssysteem, zoals beschreven in de Nota Onderhoud kapitaalgoederen openbare ruimte 2016-2019, zijn er voor 2019 groot onderhoud projecten in de openbare ruimte geselecteerd. Voor openbare ruimte projecten wordt onderzocht hoe budgetten vanuit verschillende programma’s (Openbare Ruimte en Groen, Stedelijke ontwikkeling (MPSO), meerjarenprogramma Bereikbaarheid en Meerjaren Groenprogramma) gecombineerd kunnen worden om een meer integrale aanpak van de openbare ruimte te realiseren. De groot onderhoud projecten van 2019 zijn afgestemd met de wijken en andere programma’s om synergie en kostenbesparing in de uitvoering te bereiken. Bovendien heeft dit “werk met werk” maken als voordeel dat we meer doelen tegelijkertijd bereiken.
Bomen
Op basis van het bomenbeleid en het groenstructuurplan verbeteren we het groen en onderhouden we onze bomen. Alleen als het echt nodig is saneren en vervangen we bomen. Het verbeteren van de groeiplaats van bomen combineren we waar mogelijk met andere werkzaamheden, zoals de aanpak van overlast door boomwortelopdruk, het vervangen van riolering of bij het herstraten van wegen, waarbij we ook stenige oppervlaktes vergroenen.
In het voorjaar 2019 wordt de voortgangsrapportage van essentaksterfte aan de raad gestuurd. We blijven de ontwikkeling van essentaksterfte volgen. Dat doen we door de essen in Utrecht te monitoren en maatregelen te nemen die nodig zijn, zoals het snoeien van essen en waar nodig het rooien van de besmette essen en vervangen. Bij het herplanten van essen houden we rekening met de ecologie en het vergroten van de diversiteit in het bomenbestand, zoals is vastgelegd in de Leidraad herplant essentaksterfte.
Wal- en Kluismuren en andere civiele constructies
In 2019 werken we verder aan het herstel van de funderingen van de wal- en kluismuren op diverse plekken langs de Oudegracht, Nieuwegracht en Kromme Nieuwegracht. Het accent zal liggen op zes rakken aan de Oudegracht in het gedeelte tussen de Zandbrug en Weesbrug. De Utrechtse werven en grachten zijn uniek en zorgen ervoor dat we met veel factoren en actoren rekening moeten houden. Naast de werkzaamheden om de funderingen te herstellen, treffen we in 2019 voorbereidingen voor de werkzaamheden aan diverse rakken in de Oudegracht en voor rak 22, het gedeelte van de Kromme Nieuwegracht tussen het Hieronymusplantsoen en de Drift. In de jaarlijkse voortgangsrapportage houden we de raad op de hoogte van de activiteiten die uitgevoerd zijn.
Ook vernieuwen we de Houtensepadbrug en vervangen we 4 bruggen in Lunetten.
De betonreparatie van de Marnixbrug willen we in 2019 afronden. Dat hangt mede af van de herinrichting van het Nieuwe Zandpad, de aanleg van de Westelijke Stadsboulevard en onderhoudswerkzaamheden van nutsbedrijven. Bij de Prins Clausbrug vervangen we de beschermende laag.
Op basis van aanvullend onderzoek naar de staat van de kademuur van de Bemuurde Weerd zullen we in 2019 niet een deel maar de hele kademuur vervangen. Tussen de Bartholomeusbrug en de Vaartscherijnbrug vervangen we de beschoeiing van de Stadsbuitengracht aan de kant van de Catharijnesingel.
Wegen, openbare verlichting en verkeersregelinstallaties
We voeren onderhoud aan wegen door de gehele stad uit. Met name bij de Oudwijkerdwarsstraat, Prinses Irenelaan en Rijnlaan zijn de werkzaamheden omvangrijk. We pakken de werkzaamheden zo mogelijk integraal aan zoals op de Oudwijkerdwarsstraat, waar we tegelijkertijd de riolering vervangen. Om geluidsoverlast door verkeer terug te dringen voeren we stapsgewijs stil asfalt in. Ook zorgen we dat voetpaden en fietspaden veilig blijven
Bij het vervangen van voedingskasten voor de openbare verlichten plaatsen we kasten die de verlichting in- en uit kunnen schakelen afhankelijk van het gemeten lichtniveau. Op dit moment kan dat al in ruim tweederde van de stad. Ook vervangen we oude kabels, zodat de betrouwbaarheid van het kabelnet voor de openbare verlichting toeneemt. Bij het vervangen van verlichtingsarmaturen kiezen we voor armaturen die passen bij de afspraken die met de leden van het burgerinitiatief ‘Elke dag verdient een nacht van de nacht’ zijn gemaakt om de lichthinder in de stad verder te beperken. We vervangen de oude verlichting door moderne ledverlichting op doorgaande wegen en industrieterreinen. Dit doen we in combinatie met onderhoud aan wegen, zodat de overlast beperkt blijft. Oude lichtmasten, die we hebben vervangen, worden gerecycled tot nieuwe aluminium producten.
In 2019 worden vijf verouderde verkeersregelinstallaties geheel vervangen waaronder die op het Europaplein en nog vier kleinere verkeersregelinstallaties. We gaan daarbij over op nieuwe zuinige led lampen.
Voor regionaal verkeersmanagement zijn intelligente verkeersregelinstallaties (iVRI) nodig. Om dit mogelijk te maken wordt het glasvezelnetwerk van de verkeersregelinstallaties verder uitgebreid in onder meer Papendorp, Lage Weide en de Uithof en het laatste stukje Leidsche Rijn
Prestatie-indicatoren
Nul- | Reali- | Doel- | Doel- | Doel- | Doel- | Details | |||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Omvang achterstallig onderhoud in miljoenen euro's | 195 (2007) | 90 | 90 | 89 | 88 | 87 | |||||||||||||||||||||||||
|