Wat gaan we daarvoor doen?
Begeleiden en faciliteren van werkzoekenden, waarbij we streven naar regulier, betaald werk, werken met tijdelijke subsidie of werken met behoud van uitkering
De betrokkenheid van werkgevers is onontbeerlijk om onze doelstellingen te realiseren. Daarom blijven wij ook in 2019 inzetten op een krachtige werkgeversbenadering en pakken we grote werkgeversvragen samen met de regio op. Specifieke aandacht zal daarbij uitgaan naar de mismatch tussen baan en werkzoekenden. Veel van de huidige vacatures sluiten niet aan bij de vaardigheden en mogelijkheden van een deel van onze werkzoekenden. De werkgevers met kansrijke vacatures proberen we langdurig aan ons te binden. En werkzoekenden ondersteunen wij bij (het maken van stappen richting) uitstroom naar werk. De beroepsprofielen van Mooi Matchen vormen daarbij het uitgangspunt.
In 2019 bekijken wij of en hoe wij onze dienstverlening kunnen aanpassen aan de veranderende arbeidsmarkt. Daarbij hebben wij meer aandacht voor integrale dienstverlening. Wij leggen hierbij in ieder geval de volgende accenten:
- Intensiveren aanpak kwetsbare werkzoekenden;
- (Integrale) aanpakken gericht op specifieke werkzoekenden;
- Aan de slag met de actielijnen regionale samenwerking.
Intensiveren aanpak kwetsbare werkzoekenden
In 2019 verleggen wij onze aandacht van de ondersteuning van relatief kansrijke werkzoekenden naar minder kansrijke werkzoekenden.
Werkzoekenden in arrangement 3 kunnen niet meteen naar betaald werk, maar hebben dienstverlening nodig om een stap te kunnen zetten. In 2019 verkennen wij welke andere vormen van dienstverlening nodig zijn zodat ook zij kunnen profiteren van de kansen die de huidige arbeidsmarkt biedt.
De samenwerking met sociaal ondernemers blijft voor ons belangrijk. Vanwege de veranderende arbeidsmarkt herijken wij in 2019 de betekenis en aanpak van sociaal ondernemerschap.
In 2019 continueren wij de wijkcontactdagen voor arrangement 4. Het is een effectieve manier om veel mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt te spreken over hun ondersteuningsbehoefte en te informeren over de mogelijkheden die er voor hen zijn. Verder werken wij met de buurtteams en de ADSU-partijen nauw samen aan een goede aansluiting tussen de Wmo en de Participatiewet. De ambitie is dat inwoners van Utrecht met een grote afstand tot de arbeidsmarkt ervaren dat zij kansen hebben om zich te ontwikkelen richting betaalde of onbetaalde werkzaamheden. Wij versterken de inspanningen door extra inzet te plegen op samenwerking en het uitvoeren van experimenten en inventarisaties. Voorbeelden zijn experimenten met inwonersreizen, nieuwe co-financieringsconstructies, en het bespreken van casuïstiek en patronen.
Versnelling Overvecht en wijkgerichte aanpak.
Wij zetten de Versnellingsaanpak in Overvecht voort. Wij hebben meer wijkcontactdagen georganiseerd in Overvecht en dat wordt voortgezet in 2019. Wij willen meer bewoners in Overvecht bedienen bij het wegnemen van hun problemen op het gebied van onder andere werk. Begeleiding bij het zelfstandig starten van een onderneming in de wijk maakt hier ook onderdeel vanuit. Ook in andere buurten van Utrecht verkennen wij de mogelijkheden om andere vormen van dienstverlening aan te bieden.
(Integrale) Aanpakken gericht op specifieke werkzoekenden
Een belangrijk uitgangspunt in onze werkdienstverlening is: regulier waar het kan, specifiek waar nodig. In de uitvoering zien wij echter dat de reguliere dienstverlening niet altijd passende oplossingen biedt en dat er voor sommige werkzoekenden andere accenten gelegd moeten worden.
Parttime ondernemerschap.
In 2017 is gestart met een regeling die het eenvoudiger en aantrekkelijker maakt om vanuit de bijstand parttime te ondernemen. Voor een deel van de zelfstandigen is dit een eerste stap naar een voorbereidingstraject Bbz en mogelijk op den duur volledige uitstroom uit de uitkering. Wel is gebleken dat parttime ondernemers gebaat zijn bij meer begeleiding. In 2019 gaan wij deze begeleiding organiseren en nog meer bekendheid geven aan deze regeling. Voor werknemers die parttime werken is er een pilot gericht op inkomenszekerheid (zie prestatiedoelstelling 3.1.1.).
Oudere werkzoekenden
Wij werken preventief om instroom in de bijstand van 50-plussers te voorkomen. Samen met UWV bieden wij 50-plussers in de laatste fase van hun WW-uitkering extra begeleiding bij het vinden van werk. Voor werkzoekenden van 50 jaar of ouder is het extra lastig om werk te vinden vanuit de bijstand. Zij zijn vaak al langdurig werkloos als zij instromen in de bijstand. Daarom is een preventieve aanpak lonend.
Dak, - en thuislozen
Een andere doelgroep is de dak- en thuislozen. Deze doelgroep heeft een complexe problematiek waarvoor nauwe samenwerking tussen de burger, de begeleidende ketenpartner en de participatiecoach van het team dak- en thuislozen essentieel is. Wij hanteren hiervoor een integrale aanpak. Ook in 2019 zetten wij nog meer in op het, zo snel als mogelijk, activeren van dak- en thuislozen. Wij sluiten aan bij de nieuwe visie op de Maatschappelijke Opvang en Beschermd Wonen waarin deelnemen aan de samenleving en begeleiding naar (vrijwilligers)werk een belangrijke plek inneemt. Wij zetten steeds meer in op preventie, het voorkomen van dakloosheid, en werken hiervoor intensief samen met woningcorporaties. Voorbeelden hiervan zijn de aanpak vroegsignalering en het voorkomen van een huisuitzetting.
Statushouders
Voor statushouders zetten wij extra instrumenten in die gericht zijn op het wegnemen van belemmeringen die specifiek op hen van toepassing zijn zoals taal, het ontbreken van een netwerk en het hebben van trauma’s. Voor het overige is de reguliere werkdienstverlening ook voor hen beschikbaar. Naar verwachting zal in 2020 de regie op de inburgering bij gemeente komen te liggen. Vooruitlopend hierop investeren wij extra in geïntegreerde trajecten (combinaties taal en opleiding, werk en opleiding), zowel in kwaliteit als kwantiteit.
In 2019 blijven wij samenwerken met de taalscholen. Hierdoor kunnen statushouders inburgering en het opdoen van werkervaring blijven combineren. Wij volgen actief de vanaf 2013 in Utrecht gevestigde inburgeraars in de voortgang van hun inburgering en bieden waar nodig ondersteuning. In 2019 voeren wij een pilot 'vrijwillig inkomensbeheer en budget coaching' uit. Doel van de pilot is het ontzorgen en het voorkomen van schulden bij jongere statushouders.
Het WerkgeversServicepunt zal in 2019 verder investeren in samenwerking met werkgevers om zo meer mogelijkheden voor het leren van de taal op de werkvloer te creëren. Samen met de regio zetten wij in op het zo vroeg mogelijk in beeld krijgen van de kansen en mogelijkheden van de asielzoekers (doorgaande lijn/waardevolle wachttijd).
Integrale opgave jongvolwassenen
Vanuit een integraal opgaveteam jongvolwassenen werken wij samen om jongeren tussen 16 en 27 jaar waar nodig op maat en in samenhang te ondersteunen in hun overgang naar volwassenheid. Wij zetten ons samen in om voor jongeren een stabiele werk-, inkomens- en huisvestingssituatie te creëren. Wij leggen de focus op: het verbeteren van de interne dienstverlening voor kwetsbare jongeren, de communicatie naar organisaties die met kwetsbare jongeren werken en het verbeteren van sluitende overgangen binnen de gemeente en met externe organisaties.
Aan de slag met de actielijnen regionale samenwerking
In 2019 intensiveren en versterken wij de regionale samenwerking in de arbeidsmarktregio. Wij doen dat op basis van de regionale strategische agenda voor een inclusieve arbeidsmarkt van de Utrechtse Werktafel. Dit doen we in nauwe samenwerking met de partners (regiogemeenten, onderwijsinstellingen, werkgevers, UWV, vakbonden). Wij voeren drie actielijnen uit: het versterken van de werkgeversdienstverlening, het verbeteren van de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt en een blijvende impuls op de realisatie van de banenafspraak.
Ook op het terrein van de arbeidsintegratie van statushouders, de aanpak jeugdwerkloosheid en Social Return hanteren wij een regionale aanpak.
Organiseren van betaald werk voor personen die behoren tot de doelgroep van de Wsw (begeleid werken of Wsw dienstbetrekking)
Bij de effectdoelstelling 2.1.2 worden naast een Wsw-dienstverband ook de banenafspraak en het dienstverband beschut werk genoemd. Financieel maken deze onderdeel uit van de budgetten van prestatiedoelstelling 2.1.1.
Het Rijk verwacht voor Utrecht over 2019 een uitstroompercentage van circa 4% en een gemiddelde realisatie van 716 arbeidsplaatsen. Het aantal werknemers in de Wsw blijft daarmee geleidelijk afnemen. UW voert voor Utrecht de Wsw uit. Eind 2017 is het ondernemingsplan UW 2018-2022 vastgesteld. In 2019 werkt UW verder aan de in dit plan opgenomen doelstellingen en actielijnen. Tegelijkertijd kijken we met UW in het kader van bijvoorbeeld ontwikkelingen als de voortschrijdende uitstroom en vergrijzing van de Wsw en de vormgeving van beschut werk al verder vooruit. Zie voor UW ook de paragraaf Verbonden Partijen.
Prestatie-indicatoren
Nul- | Reali- | Doel- | Doel- | Doel- | Doel- | Details | |||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Inzet dienstverlening arrangement 1 | - | NTB | NTB | NTB | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||
Inzet dienstverlening arrangement 2 | - | NTB | NTB | NTB | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||
Inzet dienstverlening arrangement 3 | - | NTB | NTB | NTB | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||
Inzet dienstverlening arrangement 4 | - | NTB | NTB | NTB | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||
Inzet matchingsinstrumenten | - | NTB | NTB | NTB | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||
Vacaturevervullingsgraad | - | 70% | 72% | 75% | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||
Realisatie Wsw-dienstbetrekking | 772 | n.v.t. | 716 | 662 | 608 | ||||||||||||||||||||||||||
|