Wat gaan we daarvoor doen?
Het bevorderen van (actieve) cultuurparticipatie en een brede deelname in het aanbod, zoals geprogrammeerd en geproduceerd door Utrechtse makers/instellingen
Aandacht voor topcultuur en nieuw talent gaat hand in hand met aandacht voor culturele diversiteit, cultuurparticipatie en cultuur in de wijk. De wijkcultuurhuizen, opgenomen in de Cultuurnota 2017-2020, spelen hierin een belangrijke rol.
- In 2019 zal het platform 'We Are Public' worden gelanceerd in Utrecht, Amersfoort en de regio. We Are public is een cultureel lidmaatschap waarmee leden voor € 15, - per maand toegang krijgen tot een breed en gevarieerd aanbod in Utrecht, Amersfoort en omgeving maar ook landelijk. Leden uit andere steden kunnen ook gebruik maken van het aanbod in Utrecht. het programma van We Are Public behelst alle disciplines en trekt nieuw publiek voor nieuwe makers en kwetsbare, avontuurlijke programmering.
- Een onderzoek/voorbereiding naar de realisatie van een jongerencultuurhuis Overvecht, als onderdeel van het coalitie akkoord. Geplande start januari 2019.
- We zetten in op cultuureducatie met verschillende regelingen en in het meerjarige cultuursubsidiebeleid: ‘Cultuur voor Ieder Kind’, gebudgetteerd vanuit het programma Onderwijs en ‘Cultuureducatie met Kwaliteit’, een landelijke regeling en op gemeentelijk niveau gematcht door Cultuur. De inzet is in 2019 te komen tot een overzichtelijk en toegankelijk speelveld voor alle betrokken partijen. We gaan dat doen op basis van co-creatie met het leernetwerk Creatief Vermogen Utrecht ( CVU), bestaande uit het Utrechts Centrum voor de Kunsten, kennispartner Hogeschool voor de Kunsten, twaalf culturele instellingen en 31 scholen in het primair onderwijs.
- Kunst in de openbare ruimte
In de Utrechtse wijken worden, met middelen uit het Fonds Stadsverfraaiing en door middel van de 1,5% regeling, kunstprojecten in de openbare ruimte en in openbare gebouwen gerealiseerd in samenspraak met bewoners en gebruikers. In 2019 lopen er circa vijftien kunstopdrachten bij scholen en in de wijken. Daarnaast zetten we ons er voor in om kunstwerken te verplaatsen en /of behouden, in het geval van sloop van gebouwen. - Begin 2019 wordt het heringerichte Vredenburgplein opgeleverd, met daarop het bijzondere ‘Markt Mozaïek’ van kunstenaar Jennifer Tee. Ook wordt het kunstproject rond winkelcentrum De Gaard opgeleverd van kunstenaar Jozef Legrand.
- Uitvoering van de afspraken Cultuurnota 2017-2020 met instellingen gericht op Cultuurparticipatie.
- Utrecht Marketing
We verstrekken vanuit de programma's Cultuur, Economie en Bewoners en Bestuur gezamenlijk de opdracht aan Utrecht Marketing. Vanuit het culturele programma heeft Utrecht Marketing het doel om bewoners en bezoekers op de hoogte te brengen en te enthousiasmeren deel te nemen aan het culturele aanbod in de stad. Dit doet zij onder andere door het publiceren van de Uitagenda online en offline en het organiseren van de Culturele Zondagen.
- Via het Netwerk Culturele Diversiteit onder de naam 'PACT Utrecht' inspireren instellingen en jagen zij elkaar aan om in te zetten op de culturele diversiteit van publiek via de diversiteit van hun programma, personeel en partners.
Prestatie-indicatoren
Nul- | Reali- | Doel- | Doel- | Doel- | Doel- | Details | |||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Percentage gesubsidieerde culturele instellingen met informatie over toegankelijkheid op de eigen website | 37% | 50% | 60% | 75% | 100% | ||||||||||||||||||||||||||
|