Wat gaan we daarvoor doen?
Uitvoeren van een bestuurlijke aanpak en maatregelen tegen georganiseerde criminaliteit
Wij voeren de regie op de bestuurlijke integrale aanpak en werken samen met het Regionaal Informatie en Expertise Centrum (RIEC), de politie, het OM, de Belastingdienst en het landelijk bureau Wet Bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (BIBOB). We richten ons vooral op het terugdringen en voorkomen van mensenhandel, drugscriminaliteit en misbruik van en fraude met vastgoed.
De komende jaren werken we gezamenlijk aan het versterken van de (gemeentelijke) informatiepositie en informatie-uitwisseling tussen al deze partijen. De ondermijningsbeelden bieden de basis om zicht op ondermijning te vergroten en te prioriteren in de aanpak.
Daarnaast doen we - om meer inzicht te krijgen in de onderliggende patronen van ondermijnende criminaliteit en in de maatschappelijke weerbaarheid - mee aan de city deal 'Zicht op ondermijning'. Hierbij wordt gebruik gemaakt van data-analyse om inzicht te krijgen in de versterking en verbetering van de (preventieve) aanpak van ondermijnende criminaliteit.
We werpen zoveel mogelijk barrières op om te voorkomen dat criminelen ongeoorloofd gebruik maken van wettelijke instrumenten, zoals vergunningen en subsidies, en we zijn kritisch in het aangaan van overeenkomsten in de financiële en vastgoedsector. We stemmen strafrechtelijke, bestuurlijke en fiscale interventies op elkaar af, bijvoorbeeld bij sluitingen op basis van de Opiumwet, de inzet van de bestuurlijke boete en het in beheer nemen van panden bij de aanpak van huisjesmelkers en het intrekken van vergunningen nadat optreden van politie heeft geleid tot vervolging door het OM.
In het coalitieakkoord Ruimte voor iedereen zijn voor de periode 2021-2022 extra middelen opgenomen voor het voortzetten van de toepassing van de Wet Bibob en aanpak van ondermijning.. Daarnaast is er extra budget beschikbaar gesteld voor intensivering van ondermijning voor de periode 2019 - 2022.
Ten aanzien van de aanpak van mensenhandel heeft dit college de ambitie om koploper te blijven. Hierbij richten we ons bij het voorkomen van mensenhandel op het tegengaan van alle vormen van dwang en uitbuiting in de drugshandel, horeca, bedelbendes, seksindustrie, transport en bouw. Tevens verhogen we de aandacht voor het voorkomen van misbruik van minderjarige personen in de seksindustrie.
Als maatregelen stellen we onder anere een ketenregisseur mensenhandel aan die organisaties in de stad, zoals sportclubs, scholen, buurtteams en zorgmedewerkers, informeert, begeleidt en verbindt en het bewustzijn over mensenhandel vergroot.
Wij willen samen met alle betrokken partners komen tot een prostitutiebranche waarbinnen sekswerkers zelfstandig en vrijwillig hun beroep kunnen uitoefenen onder aanvaardbare arbeidsvoorwaarden en –omstandigheden en waarbij overlast voor omwonenden minimaal is. Bedrijven mogen zich alleen vestigen op plaatsen die in het bestemmingsplan zijn aangewezen en er ligt een belangrijke verantwoordelijkheid bij exploitanten om misstanden in hun bedrijf tegen te gaan welke duidelijk in de APV is vastgelegd. Aan de andere kant bieden we hulp aan sekswerkers en blijven we met hen in gesprek over ons beleid. Meldingen over illegale prostitutie onderzoeken we, illegale praktijken pakken we aan en signalen van mensenhandel melden we aan de politie. Hulpvragen of signalen van zorg pikken wij ook op.
In 2018 wordt naar verwachting de nieuwe ‘Wet regulering prostitutie en bestrijding misstanden seksbranche’ (Wrp) aan de Tweede Kamer aangeboden. De exacte uitwerking en gevolgen van de wet zijn nog niet duidelijk maar positief is dat in het regeerakkoord hierover is opgenomen dat gemeenten over effectieve mogelijkheden moeten beschikken om mensenhandel te voorkomen, te signaleren en te bestrijden.
Hiertoe worden alle vormen van bedrijfsmatige seksuele dienstverlening, waaronder ook escort en zelfstandig werkende prostituees, vergunningplichtig en komt er een wettelijke grondslag voor lokale intakegesprekken met prostituees. Als de melding van het registratieproces voor raamprostituees van Utrecht niet wordt goedgekeurd door de Autoriteit Persoonsgegevens kan dat gevolgen hebben voor de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Als het huidige wetsvoorstel Wrp wordt aangenomen zijn vormen van registratie juist wel mogelijk.
In 2018 is duidelijk geworden dat de in 2017 ingezette meervoudige onderhandse aanbesteding voor het realiseren van de nieuwe raamprostitutiezone niet heeft geleid tot een investeerder(s)/bouwer(s) en exploitanten voor het Nieuwe Zandpad. Het uitgangspunt blijft dat de gemeente schone en transparante raamprostitutie mogelijk maakt door grond beschikbaar te stellen, door regels te stellen en toe te zien op de naleving. Streven is om na een expertraadpleging in 2018 een nieuwe selectieprocedure te starten. De bouw van de zone zal op zijn vroegst eind 2019 van start gaan.
De Merwedekanaalzone zal worden getransformeerd naar een intensief gebruikt woon- en werkgebied. Het college heeft besloten om de daar gelegen tippelzone uiterlijk 1 juli 2021 te sluiten. Voor de sekswerkers wordt vanaf zomer 2018 gestart met het opstellen van plannen op maat, gericht op opleiding, werk en financiële zelfstandigheid en onafhankelijkheid.
In 2019 continueren wij de uitvoering van het hennepconvenant Midden-Nederland. Met een geïntegreerde aanpak ten behoeve van bestuursrechtelijke, strafrechtelijke, fiscaalrechtelijke en privaatrechtelijke handhaving wordt het wegnemen van factoren en gelegenheidsstructuren van de verschijningsvormen van de georganiseerde hennepcriminaliteit en daaraan gerelateerde criminogene factoren bevorderd.
Het coffeeshopbeleid blijft gericht op het evenwicht tussen vraag en (kleinschalig) aanbod van hennepproducten. Hiermee zijn zowel de volksgezondheid, de leefbaarheid als de veiligheid gediend.
We streven naar de invulling van maximaal zeventien coffeeshops in de stad waarbij de nadruk ligt op de vestiging van coffeeshops buiten de bestaande woonwijken. We monitoren scherp het beleid en passen dit aan waar de actuele situatie dit van ons eist. Het initiatief van een drive-in coffeeshop aan de rand van de stad op gemeentegrond wordt actief ondersteund. Door de reservering voor de Cannabis Social Club laten we zien dat we, samen met andere gemeenten, het cannabisbeleid willen moderniseren omwille van de volksgezondheid en de veiligheid. In het verlengde hiervan streven we ernaar om noodzakelijke randvoorwaarden voor een succesvol uniform experiment gesloten coffeeshopketen te realiseren en om deel te kunnen nemen aan het experiment.
Door het toepassen van de Wet Bibob kunnen we voorkomen dat vergunningen, subsidies en aanbestedingstrajecten worden misbruikt. Hiermee beschermen we onze eigen integriteit en voorkomen we dat we ondermijnende criminaliteit faciliteren. Het is een belangrijk instrument in de bestuurlijke aanpak van deze criminaliteit. Door toename van de capaciteit, een veranderde werkwijze en de (voorgenomen) uitbreiding naar de sectoren vastgoed, subsidies en aanbestedingen zijn er meer Bibob onderzoeken mogelijk.
In vijf gebieden voeren we samen met onze partners een integrale gebiedsgerichte aanpak, namelijk op een deel van de Amsterdamsestraatweg, Lombok-Oost en Overvecht. Deze aanpakken zetten we in 2019 voort. Daarnaast zullen op basis van de informatie uit de ondermijningsbeelden in 2019 tenminste twee nog nader te bepalen (gebiedsgerichte) projecten worden opgepakt.
Enerzijds pakken we daarmee delicten als drugscriminaliteit, illegaal gokken, illegale prostitutie, heling en vastgoedfraude aan, anderzijds voorkomen en bestrijden we overlast voor bewoners, ondernemers en bezoekers door bijvoorbeeld intimidatie, geweld en geluidsoverlast.
In een buurt van Overvecht starten we met een vernieuwende, intensieve systeemaanpak. Met partners maar vooral ook met bewoners en ondernemers wordt het ‘ondermijnende systeem’ in buurt in beeld gebracht. Samenwerking, betrokkenheid, openheid, zichtbaarheid, duurzame verandering en versterken van weerbaarheid van de bewoners staan daarbij centraal.
Prestatie-indicatoren
Nul- | Reali- | Doel- | Doel- | Doel- | Doel- | Details | |||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Aantal BIBOB onderzoeken | 27 (2009) | 30 | 40 | 19 | - | - | |||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||
Aantal gebiedsgerichte integrale aanpakken | 1 (2009) | 3 | 5 | 2 | - | - | |||||||||||||||||||||||||
|