Wat gaan we daarvoor doen?
Uitvoeren van activiteiten gericht op het voorkomen en/of bestrijden van verstoringen van de openbare orde en maatschappelijke onrust
We volgen signalen op door de inzet van gemeentelijke gebiedsmanagers veiligheid, met partners in de wijk en diverse media, en met een sociale veiligheidsmonitor op basis van social media.
We beperken de kans op openbare ordeverstoringen en incidenten door het uitvoeren van het vergunningen- en evenementenbeleid en het handhavingsprogramma. We bereiden met partners gebeurtenissen voor waaraan risico’s verbonden zijn, zoals openbare manifestaties, evenementen, voetbalwedstrijden en bezoeken van hoogwaardigheidsbekleders. We verwachten in 2018 op basis van voorgaande jaren voor ongeveer 750 evenementen een vergunningen te verlenen of een melding te krijgen. Wij faciliteren ongeveer 80 openbare manifestaties, demonstraties en bezoeken van hoogwaardigheidsbekleders. Tenslotte coördineren we de preparatie op de jaarwisseling en Koningsdag.
Jaarlijks sluiten we met FC Utrecht, politie en OM het lokaal convenant betaald voetbal en het actieplan voetbal en veiligheid. Hiermee pakken we overlast, crimineel gedrag en onveiligheid rondom de voetbalwedstrijden aan en leggen we reguliere werkzaamheden en verantwoordelijkheden vast. Meer wedstrijden van FC Utrecht dan vorig jaar vallen onder een collectieve vergunning, die bij het begin van het nieuwe seizoen wordt verleend.
We zetten cameratoezicht in ter voorkoming en bestrijding van overlast, geweld en criminaliteit in de openbare ruimte. Het is een uiterst middel. We zetten camera’s alleen in op die plekken waar het onderdeel uitmaakt van een pakket aan maatregelen om veiligheidsproblemen aan te pakken. Camera’s worden geplaatst op díe plekken waar dat het hardst nodig is en weggehaald zodra de ontwikkelingen in het gebied dat mogelijk maken. Jaarlijks maken we het uitvoeringsplan cameratoezicht waarin het gebruik geëvalueerd wordt en eventuele verbetervoorstellen worden doorgevoerd. Hieruit volgt het aanwijzingsbesluit.In 2017 is een pilot flexibel cameratoezicht uitgevoerd. Op basis van de evaluatie is besloten de werkwijze voort te zetten. Voor vast en flexibel cameratoezicht is u een nieuw beleidskader 2019 – 2022 aangeboden.
Vanuit het project Bestuurlijke Informatie Justitiabelen (BIJ) ontvangt de burgemeester vooraf informatie over vrijkomende gedetineerden die ernstige gewelds- of zedendelicten hebben gepleegd. Hierdoor kunnen wij maatregelen nemen om verstoringen van de openbare orde en het ontstaan van maatschappelijke onrust te beperken of te voorkomen.
Met de CIM-systematiek (coördinatieteam incidentenmanagement) pakken we signalen en incidenten op waarachter hardnekkige en complexe veiligheidsvraagstukken schuil gaan, die een langdurige en multidisciplinaire netwerkbenadering vereisen. Dit doen we samen met politie, OM en partners in de wijk.
Sinds medio 2017 biedt de Wet woonoverlast een nieuw instrument om woonoverlast tegen te gaan. Dat instrument maakt het mogelijk om bestuurlijk op te treden als conflicten hoog oplopen en andere instrumenten onvoldoende effect hebben gesorteerd. Om het instrument te kunnen gebruiken is aanpassing van de APV nodig waarvoor wij u nog in 2018 een voorstel zullen doen.
Bij langdurige en ernstige overlast van groepen en individuen kan de Wet Maatregelen Bestrijding Voetbalvandalisme en Ernstige Overlast (Overlastwet) worden toegepast. De wet is ook toepasbaar op hooligans die bij voetbalwedstrijden of andere evenementen de openbare orde verstoren.
In het kader van ‘Utrecht zijn we samen’ streven wij naar een stad waarin iedere Utrechter zich betrokken en geaccepteerd voelt en waarin respectvol met elkaar wordt omgegaan. Zo proberen wij gevoelens van uitsluiting en polarisatie, die kunnen leiden tot vervreemding en in extreme situaties tot radicalisering, te voorkomen. We zetten in op preventie, signalering en hulpverlening/repressie. We onderhouden daartoe intensieve contacten met diverse gemeenschappen (zowel op stedelijk als op wijkniveau) en we monitoren de social media. Alle casussen met betrekking tot radicalisering bespreken wij in het casusoverleg. Hiervoor is een persoonsgerichte aanpak ontwikkeld, waardoor bij alle casussen duidelijk is wie wat doet in de begeleiding of de hulpverlening. Als de omstandigheden daartoe aanleiding geven treden we repressief op.
We trainen de betrokkenen in de veiligheidsketen in het beter signaleren, verwijzen en begeleiden van signalen en casussen. Ook trainen wij de pool van lokale experts zodat hun inzet en bereik wordt vergroot en de onderlinge samenwerking wordt verbeterd. We focussen op problematisch gedrag en zetten in op de doorontwikkeling van de driesporenaanpak, in lijn met het kabinetsbeleid en in nauwe samenwerking met onze partners zoals politie, het OM, de landelijke veiligheidsdiensten en diverse ministeries. De drie sporen zijn: 1) interactie en dialoog, 2) aanspreken en confronteren en 3) verstoren en handhaven.
In het coalitie akkoord Ruimte voor iedereen zijn extra middelen voor de aanpak van radicalisering voor de periode 2021 - 2022 opgenomen.
Prestatie-indicatoren
Nul- | Reali- | Doel- | Doel- | Doel- | Doel- | Details | |||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Aantal vergunde evenementen getoetst op veiligheidsaspecten | 1.000 (2010) | 869 | 750 | 700 | - | - | |||||||||||||||||||||||||
|