Wat gaan we daarvoor doen?
Uitvoeren van de aanpak jeugdgroepen
In 2019 zetten we de aanpak problematische jeugdgroepen voort, waarbij ook de buurtteams Jeugd en Gezin een bijdrage leveren. In de wijken voeren de gebiedsmanagers veiligheid de regie op deze aanpak. Voor álle problematische jeugdgroepen waarvoor een integrale aanpak nodig is, zetten we een aanpak op maat in. Ouders, buurtbewoners en ondernemers worden bij de aanpak betrokken. Het jongerenwerk levert een bijdrage aan het terugdringen van jongerenoverlast en jeugdcriminaliteit. De hoofdlijnen van de aanpak problematische jeugdgroepen zijn:
- aanpak van de groep zelf;
- aanpak van de omgeving van de groep;
- individuele aanpak van groepsleden bestaande uit een aanpak gericht op zorg, hulp en begeleiding. Voor de meest negatieve kopstukken kan die aanpak worden gecombineerd met een meer repressieve aanpak die wordt uitgevoerd binnen de persoonsgerichte aanpak in het Veiligheidshuis, de zogenaamde Top X aanpak. Overige groepsleden krijgen waar nodig een individuele aanpak d.m.v. inzet van de buurtteams of de lokale persoonsgerichte aanpak;
- preventieve inzet op jonge jeugd (8-14 jaar) die zich zorgelijk in groepsverband op straat manifesteert en de potentie heeft om door te groeien naar een problematische jeugdgroep. Naast het jongerenwerk worden hier ook de sociaal makelaars bij betrokken.
Regisseren en (doen) uitvoeren van de integrale persoonsgerichte aanpak van jeugdige daders en hun (gezins)systeem
De persoonsgerichte aanpak in het Veiligheidshuis, de Top X aanpak, richt zich in hoofdzaak op plegers van HIC-delicten (zie doelstelling 1.1), kopstukken van de jeugdgroepen en jeugdige veelplegers. Naast de focus op individuen wordt ook gekeken naar het (gezins)systeem van deze ‘Top X’ers’. Dit doen we onder andere door preventief in te zetten op de broertjes en zusjes.
Interventies Jeugd en Veiligheid
De aanpak jeugd en veiligheid betreft een stedelijke ketenaanpak met een wijkgerichte uitvoering waarbij het bieden van kansen centraal staat, maar soms repressie noodzakelijk is. Veiligheid is het sluitstuk van veel beleidsvelden zoals bijvoorbeeld onderwijs, jeugd, zorg en werk en inkomen. Aan jongeren uit de aanpak jeugdgroepen, de Top X en overige risicojongeren (jongeren die grote risico’s lopen de stap te zetten naar een problematische jeugdgroep of naar criminaliteit) bieden we interventies gericht op scholing, dagbesteding en jeugdhulp. Ook het jongerenwerk draagt door middel van gerichte interventies bij aan het voorkomen van overlast op straat en het afglijden naar criminele activiteiten. De uitvoering van het jongerenwerk is belegd bij Stichting JoU. Jongerenwerkers zijn niet alleen op straat, maar ook op een aantal VO-scholen aanwezig. Door een toenemende vraag vanuit de stad en extra beschikbare gestelde middelen vanuit versterken sociale basis en groei van de stad is de capaciteit van het jongerenwerk uitgebreid en is er meer ruimte voor flexibele inzet.
Jongeren krijgen begeleiding bij trajecten naar dagbesteding.
De uitvoering van de jeugdhulp ligt met name bij de buurtteams, deels in samenwerking met SAVE. De interventies op Jeugd en Veiligheid worden deels vanuit het programma Veiligheid, deels vanuit het programma Jeugd gefinancierd, en voor een kleiner deel vanuit andere programma’s zoals Werk en Inkomen, Onderwijs en Volksgezondheid (zie ook de overige programma’s).
Vanuit Veiligheid werken we samen met bovengenoemde programma-onderdelen om jongeren tussen 16 en 27 jaar waar nodig op maat en in samenhang te ondersteunen in hun transitie naar volwassenheid. We zetten ons samen in om voor jongeren een stabiele werk-, inkomens- en huisvestingssituatie te creëren.
De voorlichtingslessen over Halt in groep 8 op de basisschool en de Halt-op-Maatlessen op een aantal VO- scholen in het kader van School en Veiligheid dragen bij aan preventie van jeugdoverlast en -criminaliteit. Het doel van deze lessen is de leerlingen bewust te maken van hun keuzes, de gevolgen daarvan en hun eigen verantwoordelijkheid voor die gevolgen. Halt werkt ook samen met lokale organisaties zoals Al Amal om de werkwijze van Halt en de voordelen van een taakstraf (voorkomen van strafblad) bij ouders en hulpverleners onder de aandacht te brengen.
Toezichthouders van VTH surveilleren geregeld op hot times en hot places om overlast te voorkomen en zo nodig aan te pakken.
In 2019 zetten we de samenwerking met partners zoals de buurtteams, jongerenwerk, politie, SAVE en 3RO onverminderd voort om de werkwijze in de afstemming tussen preventie en repressie aan te scherpen en nog meer dan nu ‘aan de voorkant te komen’ (hulp vindt zo preventief en dichtbij huis mogelijk plaats). Daarnaast verbeteren we de persoonsgerichte aanpak in het Veiligheidshuis met steeds als uitgangspunt: één gezin, één plan, één regisseur.
Daarnaast gaan we in 2019 door met de ontwikkeling van een lokale persoonsgerichte aanpak in de wijken die in 2018 gestart is. Deze aanpak richt zich op personen die in de wijk herhaaldelijk overlast veroorzaken of een bedreiging vormen voor de veiligheid in de wijk. Deze casussen zijn vaak te zwaar voor de basisinzet in de wijk (buurtteams, wijkagent, jongerenwerk e.d.), maar te licht voor de Top X. Het gaat hierbij vaak om zorgmijders, zowel jeugd als volwassenen. Via een integrale persoonsgerichte aanpak wordt, onder regie van de gemeente, een integraal plan van aanpak opgesteld waarin afspraken worden gemaakt over interventies. Zo nodig kan alsnog opgeschaald worden naar de Top X.
Een voorbeeld van de lokale Persoonsgerichte Aanpak is de aanpak Ernstig Overlastgevende Gezinnen. Dat is een intensieve, systeemgerichte aanpak van het hele gezin waarbij we gebruik maken van drang en dwang. De betrokken partijen maken per gezin één gezamenlijk plan van aanpak met doelen per gezinslid. In geval van nazorg na jeugddetentie zet SAVE in op verplichte nazorg door de lokale zorgstructuur.
Prestatie-indicatoren
Nul- | Reali- | Doel- | Doel- | Doel- | Doel- | Details | |||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
% groepsgerichte plannen van aanpak ten opzichte van aantal groepen | 51 (2010) | 100% | 100% | 100% | - | - | |||||||||||||||||||||||||
|