Wat gaan we daarvoor doen?
Uitvoeren van projecten en maatregelen die fiets en voetgangers als vormen van vervoer aantrekkelijker maken in een verkeersveilige stad
Binnen het actieplan voetganger leggen we in 2019 de focus op het verbinden van de Utrechtse wijken en buurten. We inventariseren en adviseren over waar rechtstreekse loopverbindingen kunnen worden gemaakt . Daarnaast worden de voetgangersnetwerken rondom belangrijke publiekstrekkers in de stad verder verbeterd. We evalueren in 2018 ook de uitbreiding van het voetgangersgebied aan de Oudegracht.
Voor de fiets gaan we door met de aanleg van een dekkend stedelijk fietsnetwerk met aansluiting op de regio. Zo start in 2019 de uitvoering van de herinrichting van de Voorstraat / Wittevrouwenstraat en van de Nachtegaalstraat / Burgemeester Reigerstraat om meer ruimte te maken voor voetgangers en fietsers. Dat geldt ook voor de herinrichting van de Oosterkade en Westerkade. De Vechtroute Zeedijk wordt in 2019 aangelegd. Voor de Maliebaan wordt de nog te kiezen variant verder uitgewerkt. Van de doorfietsroute langs het spoor Utrecht – Amsterdam wordt het deel tussen de Demkabrug en station Zuilen in voorbereiding genomen. Ook start de voorbereiding van de noordelijke singelring. Daarnaast maken we een analyse, inclusief kosten en baten, van de aanleg van verschillende tunnels en bruggen waarmee we doorgaande fietsroutes kunnen creëren, zoals de tunnel 1e Daalsedijk – Spijkerstraat, de tunnel bij de Nicolaas Beetstraat en een fietsbrug naar Lage Weide. Op basis van deze analyse, de prioritering en de beschikbare middelen (ook bij derden) die daaruit volgt, werken we plannen uit.
In 2019 gaan we verder met de aanpak van onveilige wegen en kruispunten in de stad. Zo wordt er bijvoorbeeld gewerkt aan de Wilhelminalaan in Vleuten. Ook zetten we de gedragsbeïnvloedingsprojecten voort. We gaan ons daarbij nog meer richten op preventie, bijvoorbeeld door de inzet van de digitale snelheidsborden.
Om knelpunten als drempels en paaltjes op fietspaden op te lossen, creëren een flexibel fonds. Dat draagt bij aan de verkeersveiligheid van fietsers en voetgangers.
Uitvoeren van projecten en maatregelen die het gebruik van openbaar vervoer bevorderen
Samen met de provincie Utrecht leggen wij een trambaan aan tussen Utrecht Centraal en Utrecht Science Park De Uithof. De aanleg van deze Uithoflijn heeft vertraging opgelopen. In de tweede helft van 2019 wordt de lijn in gebruik genomen. Een groot deel van de bovenbouw van de trambaan is inmiddels gerealiseerd en het 'proefrijden' tussen halte Vaartsche Rijn en P+R De Uithof is in 2018 gestart. Ondertussen wordt er gewerkt aan de aansluiting door het stationsgebied en ronden we de herinrichting van de omgeving af, zoals de kruising Vaartsestraat - Bleekstraat en de Oosterspoorbaan Zuid.
De busbaan Transwijk wordt eind 2019 opgeleverd. Het gaat dan om het realiseren van de busbaan en twee tunnels op het Anne Frankplein en het 5 Meiplein. Voor de busbaan Dichterswijk start in 2019 de uitvoering. Deze busbaan, het laatste deel van de HOV bril, wordt eind 2020 opgeleverd.
Ook verbeteren wij de looproutes naar en de toegankelijkheid van bus- en tramhaltes. Dit doen wij in overleg met belanghebbenden, zoals de Solgu.
Naast deze infrastructurele projecten ontwikkelen wij de visie op het mobiliteitssysteem van de toekomst, dat nodig is om Utrecht op lange termijn gezond, aantrekkelijk en bereikbaar te houden. Dit gebeurt samen met Rijk en regionale partners binnen het programma Uned.
Uitvoeren van projecten en maatregelen die bijdragen aan autogebruik dat past in een aantrekkelijke en bereikbare stad
Voor de aanpak van de Noordelijke Randweg – met drie (verdiepte) onderdoorgangen – wordt in 2019 het bestemmingsplan en de MER vastgesteld. Daarnaast start de aanbesteding van dit project. De Westelijke Stadsboulevard wordt in 2019 aanbesteed. De voorbereidende werkzaamheden voor de uitvoering starten in dit jaar. De herinrichting van de Schoolstraat in Vleuten vindt in 2019 plaats. Deze herinrichting heeft onder meer als doel het aantal auto’s te verminderen.
We maken een planning voor de straten die met beperkte veranderingen ingericht kunnen worden als 30 km-zone en we starten met de uitvoering van de eerste herinrichtingen. We kijken daarbij in het bijzonder naar straten in Overvecht en Kanaleneiland, waar de opgave het grootst is. We dagen de stad via een prijsvraag uit om op de meest kosteneffectieve manier invulling te geven aan deze opgave.
Investeringen in het mobiliteitssysteem koppelen we waar mogelijk aan geplande herinrichtingen en onderhoud, om zo werk met werk te maken.
Prestatie-indicatoren
Nul- | Reali- | Doel- | Doel- | Doel- | Doel- | Details | |||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Westelijke Stadsboulevard | - | nvt | IPVE gereed | - | - | gereed | |||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||
Voorstraat-Wittevrouwenstraat | in voorbereiding | in uitvoering | volgt | volgt | volgt | ||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||
Nachtegaalstraat-Burgemeester Reigerstraat | - | nvt | in uitvoering | - | - | gereed | |||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||
De Uithoflijn | - | in uitvoering | gereed | gereed | gereed | n.n.b. | |||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||
Busbaan Dichterswijk | - | in voorbereiding | in uitvoering | in uitvoering | oplevering | gereed | |||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||
Busbaan Transwijk | - | in uitvoering | in uitvoering | in uitvoering | oplevering | gereed | |||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||
Herinrichting Ooster- en Westerkade | - | ||||||||||||||||||||||||||||||
|