Fietsen en lopen zijn belangrijk om Utrecht bereikbaar en aantrekkelijk, leefbaar, gezond én duurzaam te houden, voor inwoners, bezoekers en bedrijven. Het zijn de belangrijkste vormen van vervoer in de stad. Er wordt al veel gefietst en gelopen in de stad en dat willen we nog meer stimuleren. Bij herinrichtingen zijn de ruimte voor fiets en voetganger daarom leidend. Omdat fietsers en voetgangers kwetsbare verkeersdeelnemers zijn, is verkeersveiligheid hierbij heel belangrijk. We zorgen voor betere oversteekbaarheid en zo veel mogelijk groen licht voor voetgangers en fietsers bij verkeerslichten. We creëren toegankelijke, veilige en logische looproutes naar voorzieningen en openbaar vervoer. En we realiseren goede stallingsvoorzieningen voor de fiets en veilige, snelle, comfortabele, logische en herkenbare (door)fietsroutes, waarbij we barrières slechten en rekening houden met verschillende fietssnelheden. Zo maken we Utrecht fietsstad nummer 1 van de wereld.
Wat willen we bereiken?
Fietsers en voetgangers staan op de eerste plaats in een verkeersveilige stad
Het openbaar vervoer in, van en naar de stad is een aantrekkelijk vervoermiddel
Het openbaar vervoer speelt een grote rol in het bereikbaar, aantrekkelijk en leefbaar houden van Utrecht. Utrecht Centraal is hét OV-knooppunt van Nederland en de toegangspoort tot het (inter)nationale spoorverkeer. Naast Utrecht Centraal kent de gemeente Randstadspoorstations met verbindingen naar de hele regio. Samen met Rijk, Provincie, NS, ProRail en regionale OV-bedrijven werken we aan verbetering van deze verbindingen en de deur tot deur reis. We richten ons op de verdere realisatie van veilige, snelle, comfortabele en herkenbare bus- en tramroutes. En we verbeteren de knooppunten, zodat overstappen van trein naar bus/tram of fiets nog aantrekkelijker wordt.
Om de stad en de werk-en woonplekken zoals Utrecht Science Park (USP) goed bereikbaar te houden is een systeemsprong in het openbaarvervoersysteem nodig, in combinatie met andere verbeteringen van het vervoerssysteem (voetganger, fiets en auto). We ontwikkelen daarom samen met U10, Provincie, Rijk en de OV-sector een toekomstperspectief voor het mobiliteitssysteem, waarin we mogelijkheden voor nieuwe vormen van openbaar vervoer op lange termijn, zoals lightrail, metro en tram opnemen. We kijken naar de mogelijkheden voor nieuwe verbindingen tussen OV-knooppunten en het mogelijk toevoegen van nieuwe multimodale knooppunten. We werken aan knooppunten waar optimaal overgestapt kan worden van OV op fiets en waar wonen en werken in de nabijheid is. Hierbij betrekken we de uitkomsten van een onderzoek naar een intercity-station bij Utrecht Science Park. Ook brengen we in kaart hoe we met extra middelen en nieuwe financieringsinstrumenten de noodzakelijke investeringen kunnen doen.
Het autogebruik past in het duurzaam mobiliteitssyteem
We streven ernaar, ondanks de groei van de stad, het autogebruik niet te laten groeien. In de stad zijn de bestemmingen bereikbaar voor de auto, maar op een efficiënte manier waarbij de milieuhinder, onveiligheid, barrièrewerking en ruimtebeslag worden teruggedrongen. Autoverkeer zonder herkomst of bestemming in de stad willen we op de snelwegen laten rijden. Om de Noordelijke Randweg Utrecht optimaal ingepast te krijgen, maken wij ons bij het Rijk sterk voor de aanleg van drie (verdiepte) onderdoorgangen. Bij de herinrichting van de ruimte zoeken we de balans tussen de mobiliteitsbehoefte van alle verkeersdeelnemers (die verschillen per locatie in de stad) en de behoeften van de gebruiker van de openbare ruimte. Zeker in de binnenstad staat de gebruiker van de openbare ruimte steeds meer voorop.
Bij de uitvoering van verkeersmaatregelen, verkeersmanagement en herinrichtingsplannen kiezen de meest effectieve maatregel om bereikbaarheid en verkeersveiligheid te verbeteren. Knippen is in het uiterste geval een optie als er geen betere alternatieven zijn om doorgaand verkeer te weren of overlast te voorkomen.
Buiten het stelsel van verbindingswegen richten we zo veel mogelijk straten in als 30 km/u gebied. Met het oog op de toekomst brengen we de mogelijke positieve en negatieve consequenties van zelfrijdende auto’s in beeld en de mogelijkheden om daarop te anticiperen.
Effect-indicatoren
Nul- | Reali- | Doel- | Doel- | Doel- | Doel- | Details | |||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Percentage inwoners dat tevreden is over de verkeersveiligheid in de eigen buurt | 43% | 42% | 45% | 45% | 46% | ||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||
Aantal instappers openbaar vervoer in de gemeente Utrecht | 36.730.000 | 37.600.000 | 38.590.000 | 39.550.000 | 40.540.000 | ||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||
Aantal fietsers op de permanente fietstelpunten (gemiddelde werkdag per jaar) | 121.000 | 124.000 | 128.000 | 132.000 | 136.000 | ||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||
% OV gebruik voor verplaatsingen in, van en naar de Gemeente Utrecht op basis van modal split | 15% (2011 en 2012) | 16% (2016 + 2017) | 16% (2017+2018) | 16% | 16% | 16% | |||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||
% fietsgebruik voor verplaatsingen in, van en naar de Gemeente Utrecht op basis van modal split | 26% (2011 en 2012) | 29% (2016+2017) | 29% (2017+2018) | 30% | 30% | 31% | |||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||
% autogebruik voor verplaatsingen in, van en naar de gemeente Utrecht op basis van modal split | 40% (2011 en 2012) | 37% (2016+ 2017) | 37,5% (2017+2018) | 36% | 36% | 35% | |||||||||||||||||||||||||
|