Begroting 2019

Wat mag het kosten?

x € 1.000

Omschrijving

Rekening 2017

Begroting 2018

Begroting 2019

Begroting 2020

Begroting 2021

Begroting 2022

Baten

04-1-2-1

Uitvoering fiets- en voetgangersprojecte

1.302

2.812

312

0

0

0

04-1-2-2

Uitvoering projecten Openbaar Vervoer

26.763

44.240

18.830

5.082

1.350

0

04-1-2-3

Uitvoering projecten auto (gebruik)

124

0

0

0

0

0

Totaal baten

28.190

47.052

19.142

5.082

1.350

0

Lasten

04-1-2-1

Uitvoering fiets- en voetgangersprojecte

17.087

16.645

12.155

9.604

4.199

3.750

04-1-2-2

Uitvoering projecten Openbaar Vervoer

16.768

48.300

42.750

9.194

6.059

3.963

04-1-2-3

Uitvoering projecten auto (gebruik)

5.719

4.757

4.279

5.462

6.985

5.104

Totaal lasten

39.575

69.702

59.184

24.260

17.243

12.817

Saldo baten en lasten

-11.385

-22.650

-40.042

-19.178

-15.893

-12.817

Mutaties reserves

Toevoeging reserves

12.687

11.698

31.611

22.094

11.535

13.256

Onttrekking reserves

11.660

15.950

36.188

14.572

9.117

6.700

Geraamd resultaat

-12.412

-18.398

-35.465

-26.700

-18.312

-19.374

Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.

Uitvoeren van projecten en maatregelen die fiets en voetgangers als vormen van vervoer aantrekkelijker maken in een verkeersveilige stad
De inkomsten en uitgaven op de geautoriseerde investeringen zijn conform de uitvoeringsplanning zoals die in het Meerjaren Perspectief Bereikbaarheid 2018 is opgenomen. Het betreft de maatregelen voor fiets en verkeersveiligheid. Een gedetailleerd overzicht van de projecten en het kasritme is opgenomen in de investeringsstaat van het programma bereikbaarheid.
In de financiële tabel zijn de volgende meerjarige maatregelen uit het coalitieakkoord verwerkt:

  • Mobiliteit voor iedereen (fietslessen, fiets in U-pas) 0,05 miljoen euro structureel vanaf 2018, doorgaande fietsroutes (onder andere tunnels, bruggen) 0,400 miljoen euro in 2019, 0,750 miljoen euro structureel vanaf 2020 en flexibel fonds knelpunten fietsroutes 0,100 miljoen euro per jaar in 2019 t/m- 2022.
  • Aanpak verkeersveiligheid 1,250 miljoen euro structureel vanaf 2020, uitvoeren visie Kanaalstraat en Amsterdamsestraatweg 1,100 miljoen euro vanaf 2020 en impuls straten 30 km/u 0,250 in 2019 en 0,500 miljoen euro 2020 t/m 2022 en 1,000 miljoen euro structureel vanaf 2023.

Uitvoeren van projecten en maatregelen die het gebruik van openbaar vervoer bevorderen
De inkomsten en uitgaven op de geautoriseerde investeringen zijn conform de uitvoeringsplanning zoals die in het Meerjaren Perspectief Bereikbaarheid 2018 is opgenomen. Het betreft de maatregelen voor openbaar vervoer. Een gedetailleerd overzicht van de projecten en het kasritme is opgenomen in de investeringsstaat van het programma bereikbaarheid.
In de financiële tabel zijn de meerjarige maatregelen uit het coalitieakkoord verwerkt waardoor de begrote lasten in 2019 hoger zijn:

  • voor de schaalsprong (oder andere Uned) 1,000 miljoen euro in 2018, 1,600 miljoen euro in 2019 en 2020, 0,600 miljoen euro in 2021 en vanaf 2022 2,000 miljoen euro structureel. Deze bedragen worden toegevoegd aan het sparen voor de systeemsprong die in Uned worden uitgewerkt.

Uitvoeren van projecten en maatregelen die bijdragen aan autogebruik dat past in een aantrekkelijke en bereikbare stad
De inkomsten en uitgaven op de geautoriseerde investeringen zijn conform de uitvoeringsplanning zoals die in het Meerjaren Perspectief Bereikbaarheid 2018 is opgenomen. Het betreft de maatregelen die bijdragen aan autogebruik. Een gedetailleerd overzicht van de projecten en het kasritme is opgenomen in de investeringsstaat van het programma bereikbaarheid.
In de financiële tabel zijn de volgende meerjarige maatregelen uit het coalitieakkoord verwerkt:

  • In 2018 0,3 miljoen euro, in 2019 0,9 miljoen euro, in de periode 2020 - 2022 2,150 miljoen euro en vanaf 2023 1,000 miljoen euro structureel voor het voortzetten van de koers SRSRSB verbinden mobiliteit met stedelijke ontwikkelingen.

Mutaties reserve
De nieuwe regels voor de financiële verslaglegging van gemeenten schrijven voor dat we vanaf 1 januari 2017 investeringen met Maatschappelijk Nut moeten activeren. De gemeente Utrecht heeft hiervoor een benedengrens van 5 miljoen euro gemeentelijke inzet ingesteld in de Nota “Waarderen, activeren en afschrijven van vaste activa”. Dit betekent concreet dat met ingang vanaf 2017 de volgende projecten zijn geactiveerd:

  • Doorfietsroute langs spoor CS-Amsterdam
  • Herinrichting Nachtegaalstraat- Reigerstraat
  • Herinrichting Wittevrouwenstraat- Voorstraat

Tegelijkertijd met het activeren van de kosten wordt een reserve MVA Maatschappelijk nut gevormd die dient ter dekking voor toekomstige uitgaven van een project. Voor 2019 betreft dit een storting van 3,380 miljoen euro. De overige stortingen en onttrekkingen betreffen de uitwerking van het MPB 2018.

 

Verbonden Partijen

Niet van toepassing.