Wat gaan we daarvoor doen?
De bibliotheek biedt een aanbod dat is afgestemd op de verschillende doelgroepen van de bibliotheek
De doelgroepen worden door de twee kerntaken bediend:
- De Bibliotheek biedt support bij het leren lezen van de wereld, ook in nieuwe talen en via nieuwe kanalen (de bibliotheek helpt bij het ontwikkelen van (informatie)vaardigheden).
- De Bibliotheek, als huis voor informeel leren, faciliteert kenniscreatie door (groepen) mensen zelf (de bibliotheek reikt informatie aan en faciliteert kennisontwikkeling).
Op basis van de visie Utrecht 'maakt kennis' met de bibliotheek van de 21e eeuw is gezocht naar indicatoren en effecten die uiting geven aan de waarden en kerntaken (inclusief de vijf functies conform de Wet Stelsel Openbare bibliotheekvoorzieningen) van de Bibliotheek Utrecht. In 2019 werken we aan een update van de visie op het bibliotheekwerk. Hierbij wordt meteen ook gekeken naar een mogelijke update van de indicatoren.
De Bibliotheek Utrecht zoekt actief contact met de stad en ontwikkelt programma’s om Utrechters beter te leren kennen, beter te bedienen en beter te bereiken. De collectie en locaties worden hiervoor actief ingezet en er wordt samenwerking gezocht met verschillende partners. De Bibliotheek werkt samen met het onderwijs om kinderen en jongeren te bereiken. Kwetsbare groepen krijgen extra aandacht van de Bibliotheek Utrecht, in samenwerking met partners uit het sociale domein.
Samen met partners uit de culturele sector zet de Bibliotheek zich ervoor in dat alle Utrechters nieuwe ervaringen op kunnen doen, elkaar ontmoeten en debatten voeren.
De Bibliotheek Utrecht biedt mensen en (maatschappelijke) organisaties een plek om te werken, studeren, vergaderen, ontspannen en samen te komen. Er wordt een actuele en brede collectie geboden. En er worden programma’s op het gebied van lezen, taal, digitaal, literatuur & cultuur en maatschappij georganiseerd en gehost. De Bibliotheek Utrecht biedt uiteenlopende activiteiten om te ontmoeten, ontdekken, creëren, debatteren en participeren. Dat doet de Bibliotheek toegankelijk en dichtbij, zowel in de centrale bibliotheek als in de wijkvestigingen, als online.
Met de middelen uit de maatschappelijke investeringsagenda kunnen we voldoen aan de vraag naar activiteiten en kunnen we de dienstverlening aan de gebruikers van de bibliotheek op peil houden.
De activiteiten van de bibliotheek zijn vertaald in een aantal prestatie indicatoren die kwantitatief aangeven hoe de bibliotheek de beide kerntaken uitvoert. Daarnaast maakt de bibliotheek elk jaar een jaarverslag waarin zij de door haar uitgevoerde activiteiten beschrijft.
Prestatie-indicatoren
Nul- | Reali- | Doel- | Doel- | Doel- | Doel- | Details | |||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Specifieke activiteiten voor specifieke groepen (educatie) o.a. taalgroepen, computerlinlopen, basisvaardigheden project kwetsbare ouderen | 2010 | 1699 | 1.500 | 1.500 | 1.750 | 1.750 | |||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||
Bereik/contacten: peuterspeelzalen en kinderdagverblijven | 2010 | 50,5% | 90% | 50% | - | - | |||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||
Bereik/ contacten: scholen primair onderwijs | 2012 | 91% | 90% | 90% | 90% | 90% | |||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||
Bereik/contacten: scholen voorgezet onderwijs | 2010 | 62,5% | 50% | 50% | 50% | 50% | |||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||
Bereik/ contacten: peutercentra Spelenderwijs | 2010 | 100% | 50% | 90% | - | - | |||||||||||||||||||||||||
|