x € 1.000 | |||||||
Omschrijving | Rekening 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | |
Baten | |||||||
15-1-1-1 | Gewoon opvoeden | -6 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
15-1-1-2 | Buurtteams Jeugd en Gezin | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
15-1-1-3 | Aanvullende zorg | 49 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
15-1-1-4 | Jeugdbescherming | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 43 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Lasten | |||||||
15-1-1-1 | Gewoon opvoeden | 2.892 | 3.995 | 4.071 | 4.071 | 4.071 | 4.071 |
15-1-1-2 | Buurtteams Jeugd en Gezin | 18.610 | 20.168 | 20.688 | 20.628 | 20.503 | 20.503 |
15-1-1-3 | Aanvullende zorg | 47.281 | 45.740 | 47.984 | 48.235 | 48.318 | 48.318 |
15-1-1-4 | Jeugdbescherming | 10.485 | 10.005 | 10.008 | 10.008 | 10.008 | 10.008 |
Totaal lasten | 79.267 | 79.908 | 82.751 | 82.942 | 82.900 | 82.900 | |
Saldo baten en lasten | -79.224 | -79.908 | -82.751 | -82.942 | -82.900 | -82.900 | |
Mutaties reserves | |||||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Geraamd resultaat | -79.224 | -79.908 | -82.751 | -82.942 | -82.900 | -82.900 |
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Algemeen
Conform gemeentelijk beleid zijn de wijzigingen uit de meicirculaire 2018 nog niet in bovenstaande tabel verwerkt. Over de verwerking van de middelen uit de meicirculaire besluit u bij deze programmabegroting. De meicirculaire laat voor 2019 incidenteel een hoger budget zien van 4 miljoen euro. Dit wordt veroorzaakt door loon- en prijsindexatie, middelen voor de uitvoering van de verlengde pleegzorg en een gunstiger aandeel in de verdeelmaatstaven van het budget. Met de loon- en prijsindexatie was in de berekeningen voor de voorjaarsnota al rekening gehouden. Zoals u geïnformeerd bent in de brief van 26 juni 2018 over verlengde pleegzorg moeten we nog bezien of de extra middelende voldoende zijn.
In de meicirculaire is daarnaast aangegeven dat de wijziging van het Woonplaatsbeginsel in de Jeugdwet niet per 2019, maar per 2020 wordt ingevoerd. Het nadeel dat we door de invoering verwachten gaat daarmee ook een jaar later in. Hierdoor hebben we een extra jaar om de benodigde ombuiging te realiseren die benodigd is om deze korting op te kunnen vangen.
Voor de jaren 2018 tot en met 2020 heeft het Rijk transformatiebudget beschikbaar gesteld om de vernieuwing van het jeugdhulpstelsel landelijk een extra impuls te geven. Aansluitend op de actielijnen uit het programma Zorg voor de Jeugd hebben wij een transformatieplan ingediend om aanspraak te maken op het aandeel voor de jeugdzorgregio Utrecht stad. Voor dit plan is voor Utrecht in de jaren 2018 tot en met 2020 jaarlijks een bedrag van 0,788 miljoen euro beschikbaar. In de decembercirculaire 2018 wordt het budget definitief verdeeld op basis van de geaccepteerde transformatieplannen.
Naast de budgettaire onzekerheden blijft ook de ontwikkeling van de kosten in 2019 nog lastig te voorspellen. Op de ontwikkelingen van zowel de budgetkant als de kostenkant komen we bij de voorjaarsnota 2019 integraal terug.
Gewoon opvoeden
Onder de doelstelling Gewoon opvoeden vallen onder andere het jongerenwerk,participatie, de verwijsindex en subsidies voor jeugd en vrije tijd. Inhoudelijk vallen ook de speeltuinen onder deze doelstelling. Het budget voor de speeltuinen is echter ondergebracht onder de doelstelling Basisvoorzieningen van het programma Maatschappelijke Ondersteuning. De stijging van het budget 2019 ten opzichte van de Begroting 2018 betreft de toegekende loon- en prijscompensatie.
Buurtteams Jeugd en gezin
Onder deze doelstelling valt de subsidie aan het Buurtteam die vanuit Jeugd wordt betaald. Daarnaast dragen de programma’s Onderwijs en Veiligheid ook bij aan de subsidie van het Buurtteam. Onder deze doelstelling is ook budget opgenomen voor de Versnellingsaanpak Overvecht die voor Jeugd wordt ingezet.
Het budget voor de doelstelling Buurtteams Jeugd en gezin neemt in 2019 0,520 miljoen euro toe ten opzichte van 2018. De ophoging bestaat naast de toegekende loon- en prijscompensatie van 0,194 miljoen euro, ook uit de middelen uit het groeikader van 0,172 miljoen euro. Deze middelen ontvangen we om de impact die de groei van de stad heeft op de vraag naar zorg in de sociale basis en basiszorg op te kunnen vangen zonder aan kwaliteit in te boeten. Vanuit het coalitie akkoord zijn extra middelen beschikbaar gemaakt voor de Versnellingsaanpak Overvecht, hiervan is in 2019 0,135 miljoen euro ingezet voor Jeugd.
Aanvullende zorg
Onder de doelstelling Aanvullende zorg hebben we de budgetten voor Specialistische Jeugdhulp, Jeugdhulp met verblijf, Ambulante crisishulp en Pleegzorg opgenomen. Het betreft zowel de zorg in natura als de PGB’s en omvat ook de meer specialistische functies die samen met regiogemeenten zijn ingekocht en de landelijk ingekochte zorg.
Het budget voor aanvullende zorg neemt in 2019 met 2,228 miljoen euro toe ten opzichte van 2018. Bij de Voorjaarsnota 2018 hebben we aangegeven dat het Rijk geen compensatie heeft gegeven voor volumestijging, wat leidt tot een tekort van 2 miljoen euro in 2018 en vanaf 2019 van 4 miljoen euro. Bij de voorjaarsnota heeft u besloten om deze bedragen te compenseren zodat de zorg aan kinderen niet in gevaar komt. De overige stijging van 0,228 miljoen euro betreft de verwerking van de mutaties uit de septembercirculaire 2017.
Jeugdbescherming
Onder de doelstelling Jeugdbescherming is het budget opgenomen voor Jeugdbescherming, jeugdreclassering en Veilig thuis voor Jeugd.
Verbonden Partijen
Niet van toepassing.