Te hoge geluidbelasting in de woon- en werkomgeving (zoals ernstige hinder en slaapverstoring) kan tot gezondheidsproblemen leiden, daarom zijn er wettelijke normen aan geluidbelasting gesteld. Ook binnen de wettelijke normen voor geluid kunnen gezondheidsproblemen ontstaan. Bij ruimtelijke ontwikkelingen stellen we daarom compenserende voorwaarden (onder andere luwe gevel en buitenruimte) ter verbetering van het akoestisch woon- en leefklimaat. In de Geluidnota Utrecht is het geluidbeleid vastgelegd.
Voor de uitleggebieden (Leidsche Rijn en Vleuterweide) hanteren we voor het wegverkeer een beleidsnorm die 5 dB onder de wettelijke grenswaarde ligt en daar – zo blijkt uit de inwonersenquête - ligt het percentage geluidgehinderden op circa 16%. Vanuit gezondheidsperspectief streven we bij nieuwe grote woningbouwontwikkelingen in de bestaande stad (onder andere Merwedekanaalzone, Cartesiusdriehoek) langs gemeentelijke wegen en spoorwegen ook naar geluidsniveaus die 5 dB onder de wettelijke grenswaarden liggen. Hiermee kan het percentage geluidgehinderden op dit locaties omlaag worden gebracht.
Wat willen we bereiken?
We willen méér dan alleen voldoen aan de wettelijke eisen voor externe veiligheid en geluid
Effect-indicatoren
Nul- | Reali- | Doel- | Doel- | Doel- | Doel- | Details | |||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Het percentage inwoners dat vaak overlast van verkeerslawaai ervaart | 2010 | Nog niet bekend | 22% | ≤22% | <22% | <22% | |||||||||||||||||||||||||
|