Indicator | Toelichting | Doelstelling 2019 | |
---|---|---|---|
Personeel | |||
Mobiliteit | We werken aan een grotere wendbaarheid van de medewerkers om hun kwaliteit te behouden, te bevorderen en daar in te zetten waar die het meest nodig is. Met mobiliteit meten we de in-, door en uitstroom. | Interne mobiliteit: 10%. | |
Stages | De gemeente Utrecht wil als werkgever kansen creëren voor jongeren. Dit doen we ook in de vorm van het aanbieden van stage- en werkervaringsplekken. | Minimaal 250 reguliere stageplaatsen. | |
Verzuim | Het verzuim in Utrecht daalt. We willen het verzuim met specifieke acties verder terugdringen, met name bij de organisatie-eenheden waar het verzuim hoger is dan de gestelde norm. Dit met acties die gericht zijn op voorkomen van uitval. | 5,7% inclusief langdurig verzuim. | |
Diversiteit | Met o.a. de banenafspraak geven we invulling aan de diversiteit van de organisatie. Jaarlijks willen we daarvoor een aantal nieuwe banen realiseren. We formuleren een Utrechtse ambitie voor groepen met een afstand tot de arbeidsmarkt | Minimaal 5 nieuwe banen; we stellen de doelstelling bij op basis van onze op te stellen Utrechtse ambitie | |
Organisatie | |||
Inhuur externen | Externe inhuur is: de uitvoering tegen betaling van werkzaamheden onder dagelijkse leiding en verantwoordelijkheid van een bij de gemeente Utrecht in dienst zijnde opdrachtgever door een private organisatie met winstoogmerk door middel van het inzetten van personele capaciteit en deskundigheid zonder dat daar een arbeidsovereenkomst of aanstelling tussen Utrecht en de daarbij ingezette personen aan te grondslag ligt. Deze definitie wordt ook bij andere gemeenten gebruikt. | Uitgavenplafond van 48 miljoen euro. | |
Financiën | |||
Adequaat budgetbeheer | Onze budgetrapportages en prognoses moeten zoveel mogelijk overeenkomen met de verantwoording, dat betekent namelijk dat wij in control zijn. Afwijkingen zijn beperkt en worden in de bestuursrapportage (Berap) gemeld. | Maximaal 3% afwijking van de kosten per programma tussen het geprognotiseerd resultaat (geraamd resultaat) bij de laatste Berap en de verantwoording. | |
IPM | |||
Continuïteit en beschikbaarheid van ICT-systemen | We optimaliseren onze processen en de informatiehuishouding op basis van de ambities rondom dienstverlening, participatie, bedrijfsvoering en het nieuwe werken. Tijdens deze innovatie zorgen we er voor dat de bedrijfskritische systemen beschikbaar zijn en de continuïteit blijft gewaarborgd. | Beschikbaarheid: de basisinfrastructuur is voor 99% beschikbaar met uitzondering van vooraf geplande werkzaamheden. | |
Open data | We gaan meer datasets publiceren. Hierbij zoeken we de samenwerking op met andere organisaties zodat meer informatie gemakkelijker beschikbaar komt en zoveel mogelijk mensen en organisaties hiervan kunnen profiteren. | 600 datasets beschikbaar op het open data platform, dataplatform.nl. | |
Informatie | Als norm voor informatiebeveiliging hanteert de gemeente Utrecht de Baseline Informatiebeveiliging Gemeenten (BIG). De resultaten van de ENSIA-audits worden hiervoor als onderbouwing te gebruiken. | Voldoen aan de BIG. | |
Juridische zaken | |||
Zorgvuldige Juridische | Zorgvuldige procedures worden niet alleen van ons verwacht, maar zorgen er ook voor dat aanvullende kosten worden voorkomen. | In elke juridische procedure (bezwaar, beroep, hoger beroep) geldt dat maximaal 20% gegrond wordt verklaard. | |
Verminderen beroepzaken | Wij willen het aantal beroepzaken terugdringen door de kwaliteit van de bezwarenzaken te verbeteren, zowel op inhoud als communicatie. | Tegen alle afgeronde bezwaarzaken wordt in maximaal 15% van de gevallen beroep aangetekend. | |
Afhandelen | Wij blijven onze klachtafhandeling verder verbeteren. We adviseren proactief (in plaats van toetsing achteraf) om resultaten sneller te bereiken en juridische risico’s te voorkomen. We ontwikkelen en implementeren een kort en bondig concernkader voor contractbeheer. We zorgen ervoor dat alle contracten in een contractregister worden vastgelegd. | Van alle ontvangen klachten, gaan jaarlijks maximaal 10% van de klagers naar de Nationale Ombudsman. | |
Contractregister | We implementeren het nieuwe concernkader contractbeheer zodat inzicht en grip bestaat op (lopende) contracten. | We zorgen ervoor dat alle contracten in het register zijn opgenomen. | |
Inkoop | |||
Naleving inkoopregels | De naleving van de aanbestedingsregels vinden wij belangrijk; burgers en opdrachtnemers moeten kunnen vertrouwen op rechtmatigheid. Daarom laten we het gehele inkoopproces vanaf het begin tot eind (contract) jaarlijks controleren op basis van 20 willekeurige facturen. | Achttien van de twintig onderzochte inkooptrajecten kennen geen onrechtmatigheid. | |
Plaatsingen Social return on Investment | Bij het inschrijven op aanbestedingen vragen we de opdrachtnemer om ter waarde van een percentage van de opdrachtsom een inspanning te plegen om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt (kansen op) werk te bieden. Dit heet SROI: Social Return On Investment. Het Werkgevers Service Punt (WSP) verzorgt de plaatsingen bij de opdrachtnemers. | 800 plaatsingen en 100.000 euro omzet bij sociale ondernemers. | |
Circulair inkopen | Circulair inkopen betekent het inkopen van materialen van hergebruikt materiaal of van producten die gemakkelijk hergebruikt kunnen worden. Idealiter leidt dit tot meer werkgelegenheid. In juni 2018 hernieuwden we onze deelname aan de Green Deal Circulair Inkopen en verhoogden we met het nieuwe collegeakkoord onze doelstelling naar 33% circulair inkoopvolume in 2022. | 17% van het aanbestedingsvolume is circulair. | |
Duurzaam inkopen | We classificeren alle aanbestedingen naar duurzaamheids-ambitieniveau:
| In 70 % van de GWW (grond, weg- waterbouw) opdrachten > 0,200 miljoen euro gaan we werken met het ambitieweb. |