Begroting 2019

Indicator

Toelichting

Doelstelling 2019

Personeel

Mobiliteit

We werken aan een grotere wendbaarheid van de medewerkers om hun kwaliteit te behouden, te bevorderen en daar in te zetten waar die het meest nodig is. Met mobiliteit meten we de in-, door en uitstroom.

Interne mobiliteit: 10%.

Stages

De gemeente Utrecht wil als werkgever kansen creëren voor jongeren. Dit doen we ook in de vorm van het aanbieden van stage- en werkervaringsplekken.
Stagiairs brengen een binding met het onderwijs en zo blijft de organisatie ook op deze wijze op de hoogte van vernieuwingen in actuele kennis en ontwikkelingen. Door stageplaatsen aan te bieden beïnvloeden we bovendien ons imago als werkgever onder jongeren in positieve zin.

Minimaal 250 reguliere stageplaatsen.

Verzuim

Het verzuim in Utrecht daalt. We willen het verzuim met specifieke acties verder terugdringen, met name bij de organisatie-eenheden waar het verzuim hoger is dan de gestelde norm. Dit met acties die gericht zijn op voorkomen van uitval.

5,7% inclusief langdurig verzuim.

Diversiteit

Met o.a. de banenafspraak geven we invulling aan de diversiteit van de organisatie. Jaarlijks willen we daarvoor een aantal nieuwe banen realiseren. We formuleren een Utrechtse ambitie voor groepen met een afstand tot de arbeidsmarkt
.

Minimaal 5 nieuwe banen; we  stellen de doelstelling bij op basis van onze op te stellen Utrechtse ambitie

Organisatie

Inhuur externen

Externe inhuur is: de uitvoering tegen betaling van werkzaamheden onder dagelijkse leiding en verantwoordelijkheid van een bij de gemeente Utrecht in dienst zijnde opdrachtgever door een private organisatie met winstoogmerk door middel van het inzetten van personele capaciteit en deskundigheid zonder dat daar een arbeidsovereenkomst of aanstelling tussen Utrecht en de daarbij ingezette personen aan te grondslag ligt. Deze definitie wordt ook bij andere gemeenten gebruikt.
Om de opgaven voor de stad te kunnen realiseren maken wij ook in 2019 gebruik van externe inhuur. Door allerlei ontwikkelingen, waaronder de omvang en complexiteit van de opgaven in combinatie met ontwikkelingen op de arbeidsmarkt, is het mogelijk dat de noodzaak tot het inzetten van tijdelijke externe krachten toeneemt. We volgen deze ontwikkelingen en de uitgaven voor inhuur van derden dan ook nauwlettend.

Uitgavenplafond van 48 miljoen euro.

Financiën

Adequaat budgetbeheer

Onze budgetrapportages en prognoses moeten zoveel mogelijk overeenkomen met de verantwoording, dat betekent namelijk dat wij in control zijn. Afwijkingen zijn beperkt en worden in de bestuursrapportage (Berap) gemeld.

Maximaal 3% afwijking van de kosten per programma tussen het geprognotiseerd resultaat (geraamd resultaat) bij de laatste Berap en de verantwoording.

IPM

Continuïteit en beschikbaarheid van ICT-systemen

We optimaliseren onze processen en de informatiehuishouding op basis van de ambities rondom dienstverlening, participatie, bedrijfsvoering en het nieuwe werken. Tijdens deze innovatie zorgen we er voor dat de bedrijfskritische systemen beschikbaar zijn en de continuïteit blijft gewaarborgd.

Beschikbaarheid: de basisinfrastructuur is voor 99% beschikbaar met uitzondering van vooraf geplande werkzaamheden.
Continuïteit: de bedrijfs-kritische systemen zijn 24/7 beschikbaar voor gebruik met uitzondering van vooraf geplande werkzaamheden.

Open data

We gaan meer datasets publiceren. Hierbij zoeken we de samenwerking op met andere organisaties zodat meer informatie gemakkelijker beschikbaar komt en zoveel mogelijk mensen en organisaties hiervan kunnen profiteren.

600 datasets beschikbaar op het open data platform, dataplatform.nl.

Informatie
beveiliging

Als norm voor informatiebeveiliging hanteert de gemeente Utrecht de Baseline Informatiebeveiliging Gemeenten (BIG). De resultaten van de ENSIA-audits worden hiervoor als onderbouwing te gebruiken.

Voldoen aan de BIG.

Juridische zaken

Zorgvuldige Juridische
procedure  

Zorgvuldige procedures worden niet alleen van ons verwacht, maar zorgen er ook voor dat aanvullende kosten worden voorkomen.

In elke juridische procedure (bezwaar, beroep, hoger beroep) geldt dat maximaal 20% gegrond wordt verklaard.

Verminderen beroepzaken

Wij willen het aantal beroepzaken terugdringen door de kwaliteit van de bezwarenzaken te verbeteren, zowel op inhoud als communicatie.

Tegen alle afgeronde bezwaarzaken wordt in maximaal 15% van de gevallen beroep aangetekend.

Afhandelen
klachten

Wij blijven onze klachtafhandeling verder verbeteren. We adviseren proactief (in plaats van toetsing achteraf) om resultaten sneller te bereiken en juridische risico’s te voorkomen. We ontwikkelen en implementeren een kort en bondig concernkader voor contractbeheer. We zorgen ervoor dat alle contracten in een contractregister worden vastgelegd.

Van alle ontvangen klachten, gaan jaarlijks maximaal 10% van de klagers naar de Nationale Ombudsman.

Contractregister

We implementeren het nieuwe concernkader contractbeheer zodat inzicht en grip bestaat op (lopende) contracten.

We zorgen ervoor dat alle contracten in het register zijn opgenomen.

Inkoop

Naleving inkoopregels

De naleving van de aanbestedingsregels vinden wij belangrijk; burgers en opdrachtnemers moeten kunnen vertrouwen op rechtmatigheid. Daarom laten we het gehele inkoopproces vanaf het begin tot eind (contract) jaarlijks controleren op basis van 20 willekeurige facturen.

Achttien van de twintig onderzochte inkooptrajecten kennen geen onrechtmatigheid.

Plaatsingen Social return on Investment

Bij het inschrijven op aanbestedingen vragen we de opdrachtnemer om ter waarde van een percentage van de opdrachtsom een inspanning te plegen om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt (kansen op) werk te bieden. Dit heet SROI: Social Return On Investment. Het Werkgevers Service Punt (WSP) verzorgt de plaatsingen bij de opdrachtnemers.

800 plaatsingen en 100.000 euro omzet bij sociale ondernemers.

Circulair inkopen

Circulair inkopen betekent het inkopen van materialen van hergebruikt materiaal of van producten die gemakkelijk hergebruikt kunnen worden. Idealiter leidt dit tot meer werkgelegenheid. In juni 2018 hernieuwden we onze deelname aan de Green Deal Circulair Inkopen en verhoogden we met het nieuwe collegeakkoord onze doelstelling naar 33% circulair inkoopvolume in 2022.

17% van het aanbestedingsvolume is circulair.

Duurzaam inkopen

We classificeren alle aanbestedingen naar duurzaamheids-ambitieniveau:

  • ambitieniveau 1: basis: wettelijke/landelijke minimumeisen opgenomen;
  • ambitieniveau 2: redelijk: de milieucriteria hebben een onderscheidend vermogen;
  • ambitieniveau 3: vooruitstrevend: oplossing voegt ook waarde toe aan omgeving; het hoogst haalbare (bijv. circulair; vergaande afspraken over internationale arbeidsvoorwaarden). 
    In de commissiebrief op Motie M2015/125 is de methode toegelicht.

In 70 % van de GWW (grond, weg- waterbouw) opdrachten > 0,200 miljoen euro gaan we werken met het ambitieweb.