Bij het uitvoeren van overheidstaken is het beschikbaar hebben en houden van een betrouwbare basisregistratie van persoonsgegevens (BRP) en burgerlijke stand van groot belang. Meer dan 500 afnemers maken gebruik van de BRP als broninformatie. Naast verplichte producten zoals aangifte geboorte, overlijden, paspoorten en rijbewijzen kunnen bewoners ook terecht bij Burgerzaken voor andere dienstverlening als het aanvragen van uittreksels of het sluiten van een huwelijk. Het is van belang dat deze producten en diensten voldoen aan de wettelijke vereisten en de verwachtingen van de klant. Voor de meting van de kwaliteit en betrouwbaarheid van de producten en de basisregistratie voert Burgerzaken jaarlijks de zelfevaluatie van het ministerie van Binnenlandse Zaken uit.
Burgerzaken meet de kwaliteit van de dienstverlening en de geleverde producten af aan de klanttevredenheid van haar bewoners. De klanttevredenheid meten we met behulp van het KTO (Klant Tevredenheids Onderzoek). In het KTO ontvangen we ook suggesties voor verbeteringen van onze dienstverlening.
Naast de officiële input van klanttevredenheid in het KTO ontvangen we via meer kanalen input van bewoners over de kwaliteit van onze dienstverlening. Zo zijn er klachten die worden ingediend (zie jaarlijkse klachtenmonitor) en vinden er op allerlei plekken in de stad gesprekken plaats met mensen van Publieksdienstverlening (wijksafari’s en groetjes van de klant) en hebben wij zelf gesprekken met bewoners aan de balie of telefoon. Alle klantsuggesties proberen we om te zetten in verdere verbetering van onze dienstverlening.